Compania Automobile Dacia SA, care deține activele pe care Renault Group a anunțat că le va desprinde într-o nouă societate destinată producției de motoare, a semnat divizarea parțială prin desprinderea unei părți din patrimoniu.
Aceste fapte confirmă informațiile anunțate anterior. Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider Este vorba despre active care sunt folosite în activități de „cercetare, dezvoltare, producție și comerț cu motoare cu ardere internă și hibride (inclusiv motoare și cutii de viteză)”. Acestea sunt transferate către Renault Mecanique Roumanie, companie care exista deja pe platforma Mioveni încă din 2006 și care se ocupă cu producția de cutii de viteze. În schimbul patrimoniului ce va fi transferat, acționarii Automobile Dacia primesc acțiuni în cadrul RMR SRL.
Practic, este vorba despre cea mai mare parte a patrimoniului Uzinei Mecanice (producția de motoare și cutii) și aproximativ un sfert din activitatea Renault Tehnologie Roumanie. Condițiile în care va fi făcută divizarea vor ține cont de situațiile financiare actuale ale companiei, așa cum vor fi înregistrate la data de 31 decembrie 2022, iar evalurea va fi făcută de experți independenți. Tranferul activelor de la Automobile Dacia către Renault Mecanique Roumanie are loc în contextul reorganizării activității Renault SA, companie care deține Automobile Dacia SA și marca Dacia. În urma reorganizării, care face parte din planul Renaulution inițiat de CEO-ul Luca de Meo, va fi înființată o nouă companie care va avea ca activitate principală dezvoltarea și producția de motoare termice și hibride. Compania va fi înființată prin punerea la un loc a activităților similare ale Renault Group și ale Geely Holding, astfel încât cele două companii vor deține fiecare 50% din noua entitate, care pentru moment a fost denumită simbolic Horse. Tranzacția nu va presupune contribuții financiare ale vreuneia dintre părți.
„În România avem două activități legate de motoare. Una este cea de inginerie, iar aceasta va trece la noua companie, iar cealaltă este Uzina Mecanică” a explicat recent Denis le Vot, CEO al Dacia, aflat la București pentru a pregăti divizarea. El a explicat pentru Profit.ro că vor fi transferați de la Automobile Dacia, din cadrul Uzinei Mecanice, și de la RTR (inclusiv Centrul Titu) un număr de aproape 2000 de angajați, din care circa 450 vor fi ingineri de la activitățile de R&D. „În fabrică vor fi 1500 dintre toți oamenii cu implicare în activități mecanice, inclusiv de la procese, de la calitate, asta înseamnă în jur de 2000 de persoane în total”, a precizat Le Vot împreună cu Gilles le Borgne, vicepreședinte Renault pentru inginerie. Primul pas al divizării și creării viitoarei companii este separarea unităților deținute de Renault și de Geely, fiecare în parte, apoi reunirea lor într-o nouă companie. „Vor fi unități ale Horse în toată lumea”, a mai explicat Denis le Vot.
Ulterior, uzina de automobile Dacia va cumpăra motoare de la Horse, așa cum va face și Renault. „Power (n.r. mărcile Renault, Dacia și Renault LCV) va fi singurul client al Horse”. Această separare a activităților va aduce, cel puțin în teorie, reduceri de costuri pentru Dacia și pentru grupul Renault. „Este nevoie să bagi foarte mulți bani ca să produci un motor. De aceea ne-am gândit că o creștere a volumului, adică să facem o companie de 5 milioane de motoare, este o mare diferență. Prin acest lucru reușim să avem capacitatea de a fi competitivi în producție, iar pe de altă parte vom continua să investim în tehnologii ale viitorului”, a mai spus Denis le Vot. Șefii Renault caută acum un partener pentru viitoarea companei Horse din zona producției de produse petroliere, care să se implice în dezvoltarea de motorizări care să folosească e-fuels, combustibili sintetici care ar putea prelungi viața motoarelor termice. „Orice partener din industria petrolului care vrea să ni se alăture este binevenit” a spus Le Vot. „În 2030, motoarele cu combustie vor mai reprezenta cel puțin jumătate din piața din Europa, iar în 2050 și după, aceste vor fi cel puțin jumătate din piața globală”. Denis le Vot a mai explicat la București și cum va fi împărțită piața de motoare între cei doi parteneri. „Pornim cu o producție de 2,5 milioane de motoare, Geely la fel. Ei fac motoare mari, noi facem motoare mici. Avem regiuni geografice diferite. Vom împărți cercetarea și dezvoltarea de noi motoare, ceea ce are logică, și vom oferi motoare ICE high-tech. Dacă pui la un loc 5 milioane de motoare, e cu totul altceva decât 2,5 milioane cu o distribuție geografică mică. Va fi un mega-campion al motoarelor cu combustie”.