Unul dintre importatorii afectați în mod direct de posibila introducere a unei limite de preț pentru acordarea unei subvenții la achiziția de vehiculele electrice, prin programul Rabla Plus, BMW Group, a transmis un mesaj prin care se declară împotriva unei astfel de limitări, fără o discuție prealabilă și mai ales fără ca această măsură să fie anunțată din timp.
„Este firesc ca programul Rabla să evolueze. Programul ar trebui să fie făcute pe baza unui program multinual. Avem peste 200 de clienți care au semnat un contract”, spune Joseph Reiter, directorul BMW România.
BMW România recunoaște că Programul Rabla a contribuit la dezvoltarea pieței de automobile din România și este de acord cu revizuirea programului. Cere însă ca modificările de substanță, cum este cea referitoare la limitarea subvenției în funcție de preț, să fie făcute după o consultare prelabilă și să fie anunțate din timp.
„BMW Group România dorește să atragă atenția asupra provocărilor și șocurilor în piață generate de posibile transfomări bruște ale programului, precum și de necesitatea minimizărilor fragmentarilor arbitrare din piață printr-un singur interval de preț care este susținut prin subvenții semnificative”, transmite reprezentanța din România a cunoscutului grup auto. Șeful BMW România spune în mesajul său că în zona pragului vehiculat, de 60.000 de euro, vor exista diferențe abrupte între prețurile mașinilor, de până la 10.000 de euro, ceea ce ar putea fragmenta piața auto. Directorul BMW România, Joseph Reiter, punctează și care sunt argumentele în acest sens: „În timp ce piața se extinde, este firesc și Programul Rabla Plus să evolueze. În acest context, BMW Group România subliniază încă o dată importanța unui program de subvenții și a unui mediu fiscal predictibile pentru a evita perturbările mari ale pieței. Compania a susținut constant acest punct de vedere. Prin urmare, BMW Group România propune ca schimbările de mare impact ar trebui făcute pe baza unui program multianual transparent, luând în considerare exemple de pe alte piețe auto internaționale, ca o măsură importantă pentru a avea un mediu de încredere și previzibil.
În acest moment avem în România peste 200 de clienți care au semnat un contract de cumpărare a unei mașini (majoritatea cu o valoare de peste 75.000 de euro). Decizia lor de cumpărare a fost făcută bazându-se pe programul Rabla Plus, în timp ce nu a existat niciun semnal clar de transformare a programului. Noile modificări propuse, dacă sunt puse în aplicare într-o perioadă scurtă de timp. pot scădea încrederea în program și pot afecta direct decizia de cumpărare. Urmând alte modele europene, suntem de acord cu necesitatea de a diferenția subvenția mașinilor electrice în funcție de preț. Cu o singură categorie de preț subvenționață și aceasta fiind una din cele mai mari din lume, propunerea de revizuire a programului Rabla Plus 2023 creează o un decalaj artificial și arbitrar de 10.000 de euro în jurului pragului de preț propus. Dorim să subliniem că cele mai mari diferențieri de preț create de programele europene sunt mai puțin de jumătate din programul românesc. Prin urmare, propunerea noastră ar fi să creăm mai multe intervale de preț și să evităm un decalaj de preț abrupt, care are potențialul de a fragmenta artificial piața”, a declarat Dr. Josef Reiter, Managing Director BMW Group România. Deși Ministerul Mediului nu a anunțat nimic oficial, potrivit mai multor surse din industrie, dar și din cadrul Ministerului Mediului, în acest an se pregătește limitarea Rabla Plus la mașinile electrice mai scumpe de 60.000 de euro, ceea ce scoate din program o serie de mașini ale mărcilor premium Audi, BMW, Mercedes și Tesla.
În alte țări, astfel de limite au fost introduse încă de la lansarea unor programe similare Rabla, fiind praguri la 45.000 de euro și la 60 sau 65 de mii de euro. Odată cu mesajul prin care critică măsura pregătită de autorități, șeful BMW România anunță că părăsește APIA, asociația de profil a industriei auto din România, din care au ieșit în ultimii ani mai multe companii, importatori sau producători, inclusiv Dacia, Ford sau grupul VW, prin Porsche România. Fără să ofere un motiv prea clar, șeful BMW România pare că este nemulțumit de lipsa de reacție a APIA la anunțatele propuneri de modificare a Rabla.
„Decizia de a părăsi APIA vine după câteva luni de analiză și de explorare a oportunităților noastre. Din păcate, ne aflăm acum într-o situație în care piața este foarte fragmentată, cu două organizații și câțiva jucători cheie care nu sunt reprezentați direct. În acest context dorim să subliniem cât de important rămâne un dialog reprezentativ pentru o piață auto sănătoasă și previzibilă”, a declarat Dr. Josef Reiter, Managing Director BMW Group România.