Rezultatele financiare ale Volvo Cars arată o creștere pe linie a indicatorilor companiei suedeze controlate de chinezii de la Geely, în pofida unei scăderi a vânzărilor cauzate de criza de semiconductori. Pentru anul în curs, prognozele sunt optimiste.
Constructorul suedez Volvo a înregistrat venituri în creștere cu 17 procente în 2022, potrivit bilanțului companiei, valoarea vânzărilor fiind de 330 miliarde coroane (aproximativ 30 miliarde euro), în timp ce volumul vânzărilor a scăzut cu 12%.
Performanța a fost posibilă, ca și în cazul altor constructori auto, ca urmare a accelerării producției modelelor cu valoare adăugată mare, cu prețuri mari, în detrimentul modelelor ieftine. Profitul operațional al companiei s-a ridicat la 22,3 miliarde coroane (aproape 2 miliarde euro), mai mare cu 10% față de cel înregistrat în 2021. Marja EBIT a fost mai mică decât în anul anterior, 6,8% față de 7,2%, în special din cauza creșterii costurilor cu vânzările. Fără contribuțiile asociaților și companiilor joint-venture, marja EBIT a fost de numai 5,4%.
Volvo, companie controlată de Geely, are un joint-venture în China, în care sunt produse mașinile Polestar, dar deține și acțiuni la marca de lux a grupului chinez. Trimestrul patru al anului 2022 s-a încheiat cu performanțe parțiale pentru Volvo Cars, cu o creștere de 25% a veniturilor dar cu o scădere a profitului operațional, la 3,4 miliarde coroane (-10%). Marja EBIT scăzut până la 3,3% în ultimul trimestru al anului. „Am manageriat în 2022 prin turbulențele grave ale anului și am făcut un progres semnificativ către ambițiile noastre strategice, pentru că am accelerat către ținta de a deveni o companie complet electrică până la finalul deceniului și neutră climatic până în 2040”, a declarat Jim Rowan, CEO-ul Volvo Cars.
Volvo și-a propus ca până în 2025 să atingă o proporție de 50% a vânzărilor cu mașini complet electrice, să reducă cu 40% amprenta de carbon, pe mașină, iar profitabilitatea companiei să ajungă la 8 – 10%. „Rămânem stabili în această călătorie strategică”, a mai spus Rowan. Vânzările Volvo au înregistrat un declin față de 2021, cu 615.121 autoturisme, cauza principală fiind criza de semiconductori, dificultățile de aprovizionare cu materii prime și blocajele din China, principala piață a mărcii. Cu toate acestea, segmentul de mașini electrice a înregistrat o creștere a ponderii în portofoliul de vânzări, la 11%, cu un vârf istoric de 18%, în ultimul trimestru din 2022. Producția a crescut semnificativ în a doua parte a anului, marcând revenirea treptată din criza de semiconductori.
Pentru 2023, compania consideră că efectele crizei de aprovizionare se vor diminua semnificativ, în același timp fiind exprimat optimismul în legătură cu prețul litiului necesar bateriilor, preț care ar putea să scadă spre sfârșitul anului.
Reprezentanții companiei spun că se înregistrează în continare o cerere „sănătoasă” pentru mașinile mărcii, de aceea estimează o creștere a vânzărilor cu două cifre. În plus, anul 2023 va aduce un nou SUV complet electric, în gama Volvo, ce urmează să fie dezvăluit, în același timp fiind programată lansarea în producție a lui EX90, prezentat anul trecut.