Înmatriculările de autoturisme au înregistrat în România o creştere de aproape 40%, în primele două luni ale anului în curs, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2021, marjă în care autoturismele „electrificate” au consemnat un salt de 84,9%, realizând o cotă de piaţă de 17,4%, arată datele publicate, vineri, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Conform statisticii oficiale, după evoluţia importantă din luna ianuarie 2022, luna februarie a adus o creştere de 20,1% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul precedent, creşteri apărute după patru luni de scădere, consemnate la sfârşitul anului anterior.
Raportat la anii anteriori, luna februarie 2022 este în scădere cu 2,5% faţă de perioada similară din anul 2020, respectiv cu 28,7% comparativ cu februarie 2019.
Pe piaţa naţională, topul primelor zece mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale, după două luni, este condus de Dacia – cu 5.025 unităţi, urmată de Hyundai (1.804), Ford (1.542), Volkswagen (1.417), Renault (1.246), Toyota (1.225), Mercedes Benz (1.198), Skoda (1.196), Fiat (677) şi Peugeot (645).
În acest context, autoturismele reprezintă aproximativ 82% din total şi au înregistrat, în luna februarie 2022, un volum de 8.510 de unităţi, cu 24,9% mai mult decât în luna similară din 2021. La nivel general, înmatriculările de autoturisme sunt în creştere, la două luni (+39,5%), faţă de acelaşi interval din 2021.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în intervalul ianuarie – februarie 2022, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 54,5% faţă de perioada similară din 2021, până la o pondere de 67,3%, în timp ce maşinile echipate cu motoare diesel au consemnat o scădere de 18,2% şi deţin o cotă de 15,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele ecologice (electrice 100% şi hibride plugin, respectiv full hybrid) au ajuns la o cotă de piaţă de 17,4% şi depăşesc cu 365 de unităţi valoarea deţinută de motoarele diesel.
Astfel, în 2022, achiziţiile din această categorie aproape că s-au dublat (+84,9%), comparativ cu perioada similară a anului trecut şi este remarcată creşterea autoturismelor 100% electrice (+250,5%) şi a celor plug-in hybrid (+179,5%).
Raportat la perioada de referinţă, primele cinci cele mai vândute autoturisme full electrice sunt: Dacia Spring – cu 315 unităţi (model lansat în 2021), Testla Model 3 (cu 96 de unităţi, creştere de 23 de ori), Hyundai Kona (88 unităţi, +450%), Volkswagen ID3 (65 unităţi, +140,7%) şi Volkswagen e-UP! (54 unităţi, -6,9%).
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, ierarhia este condusă de Ford Kuga – cu 58 de unităţi (+544,4%), urmată de Hyundai Tucson şi Mercedes Benz GLE (câte 47 de unităţi, +235,7%), Mercedes Benz GLC (41 unităţi, +173,3%) şi Volvo XC60 (32 unităţi, +146,2%).
De asemenea, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota C-HR, cu 259 unităţi (-22,5% faţă de 2021), apoi Toyota Corolla (224 unităţi, -26,3%) şi Toyota RAV4 (183 unităţi, -1,1%).
Potrivit sursei citate, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate, în februarie, de către persoane juridice, care acoperă 61,8% din totalul achiziţiilor de autoturisme, iar raportat la primele două luni din acest an, aceeaşi categorie acoperă 57% din total, iar diferenţa de 43% revine persoanelor fizice.
La categoria autovehiculelor comerciale uşoare, datele APIA relevă o scădere de 1,3% a înmatriculărilor, în februarie 2022, faţă de luna similară din anul precedent. Pe ansamblul celor două luni din acest an, se remarcă o scădere de 10,1%, care consemnează o evoluţie opusă faţă de cea a autoturismelor (+39,5%).