Înmatriculările de noi vehicule rutiere au scăzut cu 16,8%, în trimestrul IV al anului trecut, comparativ cu datele din 2020, iar ponderea înregistrărilor noi de autoturisme importate second hand, în total înmatriculări noi de autoturisme, a fost de 73,3%, în creştere cu 1,6 puncte procentuale raportat la perioada de referinţă, arată datele publicate, vineri, de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Conform statisticii oficiale, ce are la bază datele centralizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în ultimul trimestru din 2021 s-au consemnat scăderi ale înmatriculărilor noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor la toate categoriile, astfel: mopede şi motociclete (-35,1%), autobuze şi microbuze (-20,7%) şi autoturisme (-16,2%).
În ceea ce priveşte înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistrate diminuări după cum urmează: la categoria mopede şi motociclete – cu 42,8%, la categoria autobuze şi microbuze (-29,7%) şi la categoria autoturisme (-21%).
În ceea ce priveşte înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor s-au înregistrat scăderi la toate categoriile: autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) – cu 20,1%, remorci şi semiremorci (-15,3%) şi autotractoare (-5,3%). De asemenea, înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au crescut cu 52,1% la categoria autotractoare, în timp ce scăderi au fost la categoria remorci/semiremorci (-7,1%) şi la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) – cu 0,8%.
Comparativ cu trimestrul III 2021, în trimestrul IV 2021, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat scădere cu 16,2% la vehiculele pentru transportul pasagerilor, iar înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor, scăderea este cu 13,7%.
Totodată, vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu normele europene de poluare, înmatriculate în circulaţie, cuprindeau, în perioada de referinţă, în proporţie de 57,6%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, respectiv în proporţie de 11,9%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,2%, iar la categoria autobuze şi microbuze cele mai multe vehicule (25,5%) au fost clasificate în norma Euro 3, în timp ce pentru categoria mopede şi motociclete cele mai multe vehicule (29,6%) au fost clasificate Non-Euro.
Datele citate relevă faptul că vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporţie de 30,1%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare (34,1%) şi pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule (26%) au fost clasificate în norma Non-Euro.