Raportul APIA care monitorizează înmatriculările de mașini noi în primele 11 luni ale anului arată că zona mașinilor electrificate (100% electrice + hibride) a urcat la 14,2% din piața totală.
În primele 11 luni ale anului au fost comercializate în România, conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), 15.323 de autoturisme electrificate (electrice, hibride cu încărcare la priză și hibride fără încărcare la priză), reprezentând 14,2% din totalul vânzărilor de mașini noi.
Prin comparație cu perioada similară din anul trecut, numărul mașinilor electrificate este de 2,1 ori mai mare (7.345 unități în ianuarie – noiembrie 2020).
Conform APIA, „ca și în 2020, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general cele «verzi» au performat, în 2021 achizițiile din această categorie s-au dublat (+108,6%). În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor plug-in hybrid (+217,1%)”.
Cele mai vândute electrice
Cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.537 unități, model lansat anul acesta, Volkswagen Up! cu 387 unități, în creștere față de aceeasi perioadă a anului precedent cu 125,0% și Hyundai Kona cu 334 unități, în creștere cu 101,2%.
Top plug-in hybride
În ceea ce privește autoturismele plug-in hybrid, top 3 pe modele este condus de Renault Captur, cu 229 unități având o creștere de 114 ori față de anul anterior, Ford Kuga, 220 unități, cu o creștere de 168,3% și Mercedes Benz GLC cu 208 unități, în creștere cu 230,2%.
Toyota, liderul hibridelor care nu se bagă în priză
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.022 unități, în creștere cu 85,7% față de 2020, urmată de Toyota C-HR cu 1.880 unități și 34,0% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 1.483 unități, +79,1% față de anul 2020.
Prin comparație cu creșterea înmatriculărilor de mașini electrificate după 11 luni din 2021 ponderea autoturismelor alimentate cu benzină a înregistrat o scădere de 0,2 puncte procentuale față de perioada similară din 2020, ajungând astfel la o cotă de piață de 66,3%. În ceea ce privește autoturismele cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 7,2 puncte procentuale față de primele 11 luni din 2020, deținând acum o cotă de 19,5% din totalul pieței autoturismelor.