Suntem încântați să primim la testele AutoReport.ro prima Mazda electrică de serie din istoria producătorului japonez. Mazda MX-30 a fost testată de noi în București și putem spune doar atât la început: vrem mai multă autonomie la un asemenea design excepțional!
Mazda MX-30 este mândria producătorului japonez acum în anul centenar. Mașina niponă a fost creată pentru clienții care nu doresc să sacrifice plăcerea de a conduce când cumpără o mașină electrică. Este adevărat, mașina excelează la toate capitolele: design, materiale folosite care sunt și reciclabile, confort, dar și dinamică. Din păcate, autonomia nu este satisfăcătoare și o aruncă în liga mașinilor electrice de oraș. Cu toate acestea, ne-a fost promis un range extender sub forma motorului rotativ făcut celebru de această marcă… vestea proastă e că va veni în 2022.
Noua Mazda CX-30 este cel de-al doilea model creat pe baza liniei de design evoluate Kodo – designul artistic, care are ca sursă estetica tradițională japoneză. Îmbinarea fiecărui element în conformitate cu principiul „less is more” a dus la suprafețe simple și frumoase la CX-30 și a adus un aspect complet original segmentului de SUV crossover compact.
Deși păstrează formele frumoase și lucrate manual ale filosofiei Kodo, stilul Mazda MX-30 reprezintă o explorare a unei estetici mai moderne, care se concentrează pe valorile și stilurile de viață futuriste care încep să apară.
Mazda MX-30 continuă tema minimalistă „less is more” utilizată atât la exteriorul, cât și la interiorul mașinilor nipone. Cabina oferă un sentiment de unitate mulțumită liniei fluide ce pornește din partea superioară a montantului A și se întinde până în spate. Culoarea acoperișului face această senzație și mai clară. Ușile freestyle îi oferă Mazdei MX-30 o siluetă distinctivă și elegantă, iar pasagerilor le asigură acces mai ușor atât la scaunele din față, cât și la cele din spate. La interior sunt folosite materiale ecologice și este înlocuită o mare parte din pielea reală cu o alternativă vegană. În consola centrală este integrată și o plută de proveniență ecologică ce oferă un spațiu de stocare creativ. Tot în interior regăsim display-ul color central de 8,8” cu sistemul MZD Connect, proiecție laser pe parbriz, indicatoare de bord digitale pe ecran de 7”, centru de comandă HMI, volan îmbrăcat în piele, climatizare automată, geamuri electrice, conectivitate Bluetooth, Apple Carplay și Android Auto, recepție radio digitală (DAB), sistem audio cu 8 difuzoare și sistem de navigație. Toate acestea într-o mașină în care au suficient loc 4-5 persoane.
Motorul electric al Mazda MX-30 oferă o putere de 140 CP, dar și o autonomie de aproximativ 200 kilometri. Nu este mult, dar este suficient pentru activitățile de zi cu zi. Acumulatorii sunt de 30 kW/oră, iar opțiunile pentru curent alternativ îți permit să te conectezi acasă pentru încărcare comodă peste noapte la o priză de încărcare de perete. Când ești în deplasare, intrarea pentru curent continuu îți permite să alimentezi și mai repede la stațiile publice de încărcare. Duratele de încărcare variază în funcție de cablul utilizat. În timpul deplasărilor, pentru o încărcare de 80% ai nevoie de doar 36 de minute dacă utilizezi o stație de încărcare CC cu o putere de până la 50 kW. Dacă utilizezi un încărcător de CA obișnuit (de exemplu, 22 kW), încărcarea va dura până la 4,5 ore.
La Mazda MX-30, abordările tehnice inovatoare din pachetul e-Skyactiv presupun integrarea bateriei în structura caroseriei vehiculului, ceea ce îmbunătățește rigiditatea generală a caroseriei și oferă un răspuns excelent la manevrele șoferului. Rezultatul este o senzație de condus foarte naturală cu un răspuns rapid al accelerației, pe viraje și la frânare, exact așa cum te aștepți în situații cotidiene.
Totodată, având în vedere importanța sunetului pentru percepția șoferului asupra cuplului și vitezei, inginerii Mazda au creat, de asemenea, un sistem de sunet electronic în interiorul Mazda MX-30, care este sincronizat cu cuplul motorului în ceea ce privește frecvența și presiunea sunetului. Acest lucru duce la o variație mai mică a vitezei vehiculului și la un comportament stabil, care este susținută și de sistemul unic G-Vectoring Control (GVC) al Mazda ce a fost extins și folosește avantajele motorului electric (electric G-Vectoring Control Plus).
În ceea ce privește sistemele de siguranță activă cel mai nou model Mazda integrează un set cuprinzători dintre cele mai noi tehnologii ale producătorului, cum ar fi e-GVC Plus, asistență la plecarea din pantă, pilotul automat adaptiv și asistentul inteligent de accelerare, sistemul de alertă a șoferului, asistentul inteligent de frânare cu funcția de detectare a pietonilor, sistemul de monitorizare a unghiului mort, sistemul de avertizare la depășirea benzii de rulare, sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație, sistemul de asistență pentru menținerea benzii de rulare, sistemul de control automat al fazei lungi precum și sistemul E-Call pentru urgențe și alarma de efracție.
Mazda MX-30 e-Skyactiv
0-100 km/h: 9,7 secunde
Viteza maximă: 140 km/oră
L/l/î: 4.395/1.795/1.570
Masă proprie: 2.000
Volum portbagaj (l): 350
Putere (CP): 143
Cuplu maxim (Nm): 264
Autonomie: 120-255 kilometri
Acumulatori: 30 kWh
Tracțiune: față
Cutie de viteze: automată