Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 20,3% în trimestrul III 2020 faţă de trimestrul III 2019, la 134.258 unităţi, în timp ce înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au scăzut cu 2,9% comparativ cu trimestrul III din anul anterior, la 28.877 unităţi, potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Naţional de Statistică (INS).
„Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 20,3% în trimestrul III 2020 faţă de trimestrul III 2019. În aceeaṣi perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au scăzut cu 2,9% comparativ cu trimestrul III din anul anterior. În trimestrul III 2020, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme importate second hand în total înmatriculări noi de autoturisme a fost de 72,9%”, arată datele INS.
În trimestrul III 2020 comparativ cu trimestrul corespunzător din anul 2019, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au înregistrat creṣtere la categoria mopede ṣi motociclete cu 14,9% ṣi scăderi la categoriile autoturisme cu 21,2% ṣi autobuze ṣi microbuze cu 3,9%.
În ceea ce priveşte înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost înregistratecreṣteri la categoriile autobuze ṣi microbuze cu 60,0% ṣi mopede ṣi motociclete cu 37,4% ṣi scădere la categoria autoturisme cu 33,3%.
În ceea ce priveṣte înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au fost înregistrate creṣteri la categoriile remorci ṣi semiremorci cu 15,3% ṣi la autotractoare cu 11,3% ṣi scădere la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 14,3%.
Înmatriculările noi de vehicule rutiere noi pentru transportul mărfurilor au înregistrat creṣtere la categoria remorci ṣi semiremorci cu 10,1% ṣi scăderi la categoriile autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 38,4% ṣi autotractoare cu 21,8%.
Faţă de trimestrul II 2020, în trimestrul III 2020, înmatriculările noi de vehicule rutiere au înregistrat creṣtere cu 36,6% la vehiculele pentru transportul pasagerilor şi cu 27,8% la vehiculele pentru transportul mărfurilor
Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulaţie, cuprindeau, la sfârşitul trimestrului III 2020, în proporţie de 54,3%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 şi în proporţie de 12,9%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai însemnată pondere a fost deţinută de vehicule conforme cu norma europeană Euro 4, respectiv 35,3%; pentru categoria autobuze ṣi microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,9% au fost clasificate în norma Euro 3, iar pentru categoria mopede ṣi motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 32,2% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeană Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane în proporṭie de 31,1%, cele conforme cu norma Euro 5 au fost preponderente pentru categoria autotractoare în proporṭie de 33,3%, în timpce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri specialecele mai multe vehicule, respectiv 27,7% au fost clasificate în norma Non-Euro.
Înmatriculările noi de vehicule rutiere cuprind înregistrările de vehicule noi, inclusiv ale celor achiziṭionate în leasing, precum ṣi înregistrările de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule. Datele nu includ reînmatriculările datorate schimbării proprietarului în urma vânzării autovehiculului, tramvaiele şi troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultură şi vehiculele de locuit.
Vehiculele înmatriculate în circulaţie, la sfârşitul trimestrului de referinţă, prezintă date provizorii privind vehiculelerutiere înmatriculate,clasificate funcţie de Normele europene de poluare. Categoria „Mopede şi motociclete” include mototriciclurile ṣi cvadriciclurile. Vehiculele rutiere pentru scopuri speciale includ vehicule de pompieri, macarale mobile etc.
Datele nu includ vehiculele rutiere pentru carenu sunt aplicabile Normele europene de poluare, respectiv tractoare, remorci ṣi semiremorci.