Reducerile record la vehiculele electrice în China sunt veste proastă. În prezent, aparent e un război al acestor reduceri pe piața din China. La final, mai mulți producători de mașini electrice vor fi forțați să iasă de pe piață sau vor fi achiziționați de rivali mai mari.
În timp ce producătorii auto din întreaga lume se grăbesc să se pregătească pentru era electrică, China a fost confortabil în frunte, lansând vehicule electrice de ultimă generație, dotate cu tehnologie de vârf și sisteme avansate de baterii, unul după altul, într-un ritm record. Dar în spatele entuziasmului și a noilor modele impresionante, există o realitate financiară care trage înapoi: majoritatea mărcilor chinezești de vehicule electrice încă ard bani, nu-i acumulează.
La ultima numărătoare, existau aproximativ 50 de mărci de vehicule electrice care concurau pentru spațiu pe drumurile chinezești. Dintre acestea, se crede că doar trei sunt profitabile. Acestea includ BYD, Li Auto și Seres. În ciuda acestui fapt, mărcile continuă să ofere reduceri generoase pentru a-și crește amprenta, renunțând la siguranța financiară în căutarea vânzărilor.
Reducerile continuă să crească
Potrivit unui studiu JP Morgan citat într-un raport al South China Morning Post, reducerile la nivelul întregii industrii au atins o medie record de 16,8% în aprilie, în creștere față de un deja ridicat 16,3% în martie. Asociația Chineză a Mașinilor de Pasageri estimează o reducere medie pentru 2024 de 8,3%. Pe lângă asta, prețurile medii ale vehiculelor electrice au fost reduse cu 10% încă din decembrie. Asta nu este doar agresiv, este nesustenabil.
Anul trecut, diferența dintre prețul de vânzare al unui vehicul electric și costurile unui producător auto, inclusiv materiile prime, forța de muncă și logistica, cunoscută sub numele de marja vehiculului, a scăzut la 10%. Aceasta este o scădere de la aproximativ 20% în urmă cu doar patru ani. Analiștii cred că majoritatea producătorilor chinezi mai mici de vehicule electrice vor fi forțați să iasă de pe piață sau vor fi achiziționați de rivali mai mari în următorii câțiva ani.
„Aproape toate au fost victimele concurenței prețurilor”, a declarat Phate Zhang de la CnEVPost. „Dar dacă oricare dintre ele alege să iasă din războiul prețurilor, vânzările lor vor scădea și va fi mai dificil să înregistreze un venit net.”
Privind dincolo de granițele Chinei
O posibilă salvare o reprezintă exporturile. Producătorii auto chinezi au început să expedieze mai multe vehicule electrice în străinătate, unde pot obține marje mai bune. Potrivit lui Nick Lai de la JPMorgan, vânzările internaționale se dovedesc a fi mai profitabile și ar putea oferi spațiul de respiro de care au nevoie aceste companii.
„Concurența prețurilor a devenit mai acerbă anul acesta. Din păcate, nu am înregistrat o creștere a cererii [de vehicule electrice] până acum”, a menționat Lai. Piața internă, deși masivă, nu crește suficient de repede pentru a compensa reducerile mari.
Cu toate acestea, exporturile sunt în creștere. În primele patru luni ale anului 2025, vehiculele electrice au reprezentat aproximativ 33% din exporturile totale de vehicule ale Chinei, în creștere de la aproximativ 25% în ultimii doi ani. Nu este o soluție totală, dar este o licărire de speranță pentru mărcile care doresc să supraviețuiască bătăliei interne din ce în ce mai brutale.