O analiză a activității companiei Tesla, realizată cu ajutorul unor specialiști din industria auto, încearcă să urmărească posibila traiectorie pe care compania americană ar putea-o avea, în contextul actual al pieței de mașini electrice, dar și prin perspectiva declinului financiar al Tesla.
Va supraviețui Tesla declinului temporar al pieței de mașini electrice, va rămâne liderul acestei piețe sau va sfârși înghițită de elanul tehnologic al companiilor europene care au investit sume uriașe în noi platforme și modele? La aceste întrebări a încercat să răspundă publicația germană Automobilwoche, bazându-se pe argumente de business, de tehnologie și de legislație, care ar putea influența decisiv existența constructorului american Tesla.
Contextul în care se află Tesla este unul nefavorabil: intrată într-o spirală a prețurilor, pornită de Elon Musk pentru a opri scăderea vânzărilor și creșterea stocurilor, compania s-a trezit cu un declin al profiturilor și veniturilor, în primul trimestru al anului,. Acest lucru s-a întâmplat într-un moment în care publicul pare că s-a oprit din cumpărat mașini electrice sau o face cu mult mai mare circumspecție.
Primul scenariu: Tesla își revine și își păstrează poziția de lider absolut al electricelor
Acest scenariu se bazează în primul rând pe situația din piață, în care principalul rival la nivel global, BYD, a frânat masiv în primul trimestru al anului, lăsându-se depășit din nou de americani. Lucrurile sunt departe de a se fi finalizat aici între cele două companii, dar Tesla are capacitatea de a-și continua dominația globală, chiar dacă are doar două modele principale în gamă.
În același timp, pentru BYD, trimestrul 1 a fost influențat de condiții subiective, în egală măsură, ceea ce înseamnă că poate recupera și își poate atinge țintele pentru întreg anul. Un trimestru 2 cu peste 500.000 de mașini electrice vândute, la BYD, și un trimestru fără creștere la Tesla ar putea sublinia slăbiciunea americanilor și începutul sfârșitului, mai ales că mașinile lui Elon Musk sunt subiect de scandal în toată lumea, din cauza tehnologiilor supraevaluate. Nici subiectul prețului nu este străin de această dispută, pentru că BYD va reuși mult mai ușor să câștige un război al prețurilor, cu Tesla.
Analiștii spun că probabilitatea ca Tesla să rămână lider global pe electrice este de 30%.
Scenariul al doilea: Tesla va rămâne un producător electric de volum, în marea masă de mărci globale
Această variantă are cele mai multe argumente, acestea bazându-se pe două aspecte majore: presiunea pe prețuri, venită din partea pieței, și concurența acerbă pe care o fac constructorii tradiționali și în special cei germani, pe piețele principale, Europa și SUA. Investițiile VW, Stellantis, BMW și Mercedes în noi platforme, noi tehnologii, care pot oricând să concureze cu mașinile deja învechite ale Tesla va fi principalul obstacol în menținerea Tesla pe primul loc în segmentul electric.
De asemenea, apariția mașinilor electrice accesibile vor atrage tot mai mulți clienți și vor pune presiune pe prețuri și mai mult, în timp ce Elon Musk pare că a amânat sau chiar a anulat mașina de 20.000 de dolari. Nu în ultimul rând, legislația UE, care obligă producătorii să migreze către propulsia electrică, va majora concurența pe piața de electrice.
În aceste condiții, Tesla ar putea înregistra o scădere mare a vânzărilor și o repoziționare în zona de mijloc a pieței, ca un producător de volum pe acest segment.
Probabilitate invocată în acest caz este de 60%.
Scenariul 3: Dispariția Tesla, ca o companie așa cum o știm azi
Este greu de crezut că o marcă ajunsă la cel mai ridicat nivel, cu 1,8 milioane de mașini vândute într-un an, ar putea ajunge la faliment. Dar nu este imposibil, dacă lucrurile se vor degrada la fel de repede precum au crescut. Tesla are un handicap în fața rivalilor, din cauza unei game reduse de modele. Înlocuirea unui nou model electric cu un robotaxi ar putea să fie salvarea providențială sau nu, depinde totul de cât de concrete vor fi soluțiile propuse de companie. Deocamdată, piața de robotaxi nu există, dar ea începe să se contureze în regiunile cu potențial, China, Europa, SUA. Sunt destul analiști care s-au declarat sceptici, bazându-se pe declarațiile ambigue ale lui Musk.
Dacă proiectul Cybercab eșuează, Tesla nu mai are opțiuni de moment, cu un pickup Cybertruck afectat de o rechemare și de vânzări slabe, cu două modele tot mai vechi, care au din ce în ce mai mulți concurenți și prețuri care scad în continuu.
Recentele concedieri anunțate dau un semnal negativ pentru companie și arată că lucrurile nu stau foarte bine, iar plecările de manageri accentuează această situație delicată. Probabil că nu este nevoie decât de un pas greșit pentru ca succesul imens să se transforme într-un eșec.
Probabilitatea determinată de analiști în acest caz este de 10%.