Grupul german Volkswagen a intentat un proces împotriva autorităţilor indiene pentru anularea unei taxe de import de 1,4 miliarde de dolari, pe care compania o consideră ”imposibil de mare” şi în contradicţie cu regulile fiscale din India. Potrivit documentelor depuse în instanţă, această cerere ar putea afecta serios planurile de afaceri ale Volkswagen în ţară, relatează CNBC.
Filiala Škoda Auto Volkswagen India a avertizat Curtea Supremă din Mumbai că disputa pune în pericol investiţiile sale de 1,5 miliarde de dolari în India şi afectează climatul investiţional pentru companiile străine.
India a emis această cerere record în septembrie 2023, acuzând Volkswagen că a folosit o strategie prin care a importat automobile Volkswagen, Škoda şi Audi sub formă de piese individuale, evitând astfel taxele mai mari aplicabile vehiculelor complet asamblate. Autorităţile susţin că grupul german a adus ”aproape întregul automobil” în stare dezasamblată, încadrându-l incorect la o taxă de 5-15%, în loc de 30-35% cât s-ar fi aplicat pentru importurile de unităţi complet demontate (CKD – Completely Knocked Down).
Volkswagen contestă acuzaţiile
În documentele depuse în instanţă pe 29 ianuarie, Volkswagen India susţine că guvernul indian a fost informat în mod constant despre modelul său de import ”parte cu parte” şi că încă din 2011 autorităţile au oferit clarificări care susţin această practică.
”Această taxă contrazice complet poziţia adoptată anterior de guvern şi periclitează încrederea pe care investitorii străini trebuie să o aibă în acţiunile şi garanţiile administraţiei,” se arată în contestaţia depusă de Volkswagen.
Dacă pierde disputa, gigantul auto german ar putea ajunge să plătească aproximativ 2,8 miliarde de dolari, incluzând penalităţi. Aceasta ar fi o lovitură puternică pentru Volkswagen India, care a raportat vânzări de 2,19 miliarde de dolari şi un profit net de doar 11 milioane de dolari în 2023-2024.
Dispută fiscală într-un moment critic pentru Volkswagen
Taxa vine într-un context delicat pentru Volkswagen, care încearcă să reducă costurile pentru a face faţă competiţiei din China şi cererii slabe din Europa. În decembrie 2023, grupul a anunţat reduceri de 35.000 de locuri de muncă în Germania. De asemenea, Volkswagen analizează vânzarea unor operaţiuni din China, cea mai mare piaţă a sa.
Compania susţine că a respectat reglementările fiscale şi că piesele auto nu au fost importate ca un singur ”kit”, ci livrate separat, unele fiind combinate cu componente locale. Guvernul indian însă acuză Volkswagen că a folosit un software intern pentru a plasa comenzi masive şi pentru a diviza importurile în sute sau chiar mii de componente per vehicul, evitând astfel taxele aplicabile.
Disputa dintre Volkswagen şi India se înscrie într-un şir mai lung de tensiuni între companii străine şi politica fiscală indiană. În trecut, şi Tesla a criticat taxele mari impuse de India asupra importurilor de vehicule electrice.
Curtea Supremă din Mumbai va începe audierea cazului pe 5 februarie.