Vehiculele electrice produse de Tesla şi de alte companii auto sunt proiectate astfel încât au un conţinut mai redus de cupru, ceea ce limitează cererea pentru acest metal, potrivit analiştilor citaţi de Reuters.
Creşterea puternică a vânzărilor de vehicule electrice, condusă de avansul din China, înseamnă că cererea de cupru va continua să urce pentru restul deceniului, dar inovaţia în vehiculele electrice a apărut ca un factor limitator, arată două prognoze recente.
Cuprul a fost văzut ca un joc de tranziţie la energia verde, în parte din cauza cablurilor necesare pentru maşinile electrice.
Vehiculele electrice pot folosi până la 80 de kilograme de cupru, de patru ori mai mult decât cantitatea utilizată într-un vehicul cu motor cu ardere internă.
Într-un raport din această săptămână, Goldman Sachs a spus că vehiculele electrice au reprezentat două treimi din creşterea cererii globale de cupru anul trecut.
Dar producătorii de vehicule electrice şi de baterii au găsit modalităţi de a reduce greutatea şi costurile, ceea ce înseamnă, de asemenea, că este nevoie de mai puţin cupru per vehicul, au declarat separat Goldman Sachs şi compania de consultanţă CRU Group.
Grupul CRU şi-a redus estimarea pentru utilizarea de cupru într-un vehicul electric mediu la 51-56 de kilograme, între acest an şi 2030.
Estimarea este mai mică faţă de prognoza anterioară de 65-66 kg pentru în aceeaşi perioadă.
Potrivit Goldman Sachs, cantitatea de cupru într-un vehicul electric mediu va scădea la 65 kg per vehicul până în 2030, comparativ cu o estimare de 73 kg anul trecut.
Ambele au citat un lanţ de modificări de inginerie menite să îmbunătăţească autonomia, să reducă greutatea şi să sporească eficienţa vehiculelor electrice, care vor avea efectul cumulativ de reducere a conţinutului de cupru.
”Ar putea fi prima fisură din poveste, în privinţa cererii”, a spus analistul CRU Robert Edwards.
”Unele dintre proiecţiile de acolo au fost foarte agresive în ceea ce priveşte cererea potenţială de energie verde (pentru cupru).”
Schimbările de inginerie includ trecerea la baterii mai compacte, unde celulele nu trebuie să fie conectate în module, folosind folie de cupru mai subţire în celulele bateriei, şi trecerea la sisteme de tensiune mai mare care vor necesita mai puţine cablaje.
Într-un exemplu, Tesla se aşteaptă ca, prin trecerea la un sistem de 48 de volţi pentru bateria secundară – bateria mai mică folosită pentru a alimenta funcţii precum iluminatul şi ştergătoarele – în viitoarele vehicule electrice, va putea reduce nevoia de cupru la un sfert de nivelurile actuale, le-a spus Elon Musk investitorilor în luna mai.
Goldman Sachs a numit inovaţia în baterii şi potenţiala trecere la sisteme de tensiune mai înaltă, cum ar fi în cazul Tesla, ”principala ameninţare la adresa cererii de cupru pentru vehicule electrice”.
Ccererea de cupru pentru vehicule electrice este estimată la 1 milion de tone în acest an şi 2,8 milioane până în 2030.
Anterior, estimarea era pentru o cerere de cupru de 3,2 milioane de tone pentru vehiculele electrice, în 2030.
Cu toate acestea, o rată mai mare de penetrare a vehiculelor compensează reducerea utilizării cuprului în fiecare vehicul.
CRU se aşteaptă ca vehiculele electrice şi hibridele plug-in să reprezinte 42% din vehiculele vândute la nivel global în 2030, în creştere faţă de o treime estimată anterior.
Edwards a spus că unii dintre cei optimişti în privinţa cuprului ar putea să fi subestimat potenţialul producătorilor de vehicule electrice de a lansa tehnologii care limitează utilizarea metalului.
Preţul de referinţă al cuprului cu livrare pe termen de trei luni la Bursa de Metale din Londra a crescut la un nivel record de 10.845 dolari pe tonă, în martie 2022, parţial datorită optimismului referitor la cererea pentru vehiculele electrice, dar a scăzut cu aproape un sfert de atunci.