Vânzările auto din România vor încheia 2024 în creştere cu 1,7% comparativ cu anul trecut pentru autoturisme şi cu 0,6% pentru vehiculele comerciale uşoare, arată raportul PwC Autofacts, care a analizat cinci pieţe din Europa Centrală.
„După o evoluţie slabă în primul trimestru, inclusiv pe fondul reducerii facilităţilor acordate la achiziţia de autovehicule verzi, era de aşteptat ca estimarea pentru întregul an să indice o creştere uşoară pentru vânzările auto. Semnele revenirii pieţei au apărut în aprilie, când s-a înregistrat un plus de peste 34%, dar trebuie menţionat că această lună a coincis cu încheierea primei sesiuni din programul Rabla Plus. Vestea bună pentru sectorul auto este că producţia se află pe un trend pozitiv, în special pe segmentul de autovehicule comerciale uşoare”, a declarat Daniel Anghel, Partener şi Liderul industriei auto PwC România.
În pofida scăderii cu 10,2% a vânzărilor de autoturisme, în primul trimestru din 2024 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, acesta este al doilea trimestru consecutiv în care a fost depăşit pragul de 30.000 de unităţi vândute, arată Autofacts.
Conform sursei citate, Dacia rămâne cel mai bine vândut brand, iar Tesla şi-a dublat vânzările în aceeaşi perioadă şi a urcat cu 11 poziţii intrând în top 10.
„Primul trimestru din acest an a fost foarte bun pentru producţia auto din România, care a crescut cu 7%, înregistrând al doilea trimestru consecutiv de creştere. Pentru întregul an, se aşteaptă ca producţia să crească cu 8,5%, determinată de LCV. În cazul autoturismelor, producţia este prognozată să scadă cu 7,1%”, se menţionează în raport.
La nivelul celor cinci state analizate, vânzările cumulate ar urma să urce cu 4,6% în acest an, toate pieţele având o traiectorie pozitivă, Ungaria urmând să înregistreze cel mai mare salt, de 8,7% faţă de 2023.
În schimb, producţia de vehicule uşoare pe aceste pieţe vor scădea cu 0,8% în 2024 faţă de 2023. Evoluţia va fi urmare a reducerii cu 4% a segmentului de autoturisme, în pofida creşterii prognozate a pieţei vehiculelor comerciale uşoare, cu 35%.
„La nivel de ţară, Cehia şi Slovacia, cele mai mari pieţe de producţie dintre cele cinci, îşi vor vedea nivelurile de producţie scăzând cu 1,6% şi, respectiv, 3,5%”, se mai precizează în raport.
Producţia de vehicule electrice din ţările analizate din Europa Centrală continuă să fie în creştere, estimată la plus 15,6% în 2024 faţă de 2023, în timp ce până în 2030 se aşteaptă un avans uriaş de 208,4%.
În 2024, se preconizează că performanţa BEV (Battery Electric Vehicle) va fi cea mai slabă (-2,3%), în timp ce PHEV – Plug-in Hybrid (+24,0%) şi FHEV – Full Hybrid(+27,9%) compensează pierderea. La nivel de ţară, BEV-urile vor fi în continuare cel mai popular tip de propulsie electrificată de serie pentru patru din cele cinci pieţe (cu excepţia României) începând cu 2027. În România vor fi produse în special vehicule FHEV (electrice complet hibride).
Pieţele analizate în acest raport sunt România, Polonia, Cehia, Ungaria şi Slovacia.