Uniunea Europeană a exportat anul trecut 5,4 milioane de autoturisme și a importat patru milioane de unități, iar comparativ cu situația din anul 2019 numărul autoturismelor exportate a scăzut cu 13,2% în timp ce numărul autoturismelor importate s-a redus cu 3%, arată datele publicate marți de Eurostat.
În termeni de valoare, Uniunea Europeană a exportat anul trecut autoturisme cu o valoare de 165,2 miliarde euro și a importat autoturisme în valoare de 75,9 miliarde euro, rezultatul fiind un surplus al balanței comerciale de 89,3 miliarde euro. Comparativ cu 2019, valoarea exporturilor de autoturisme a crescut cu 17,7% (24,8 miliarde euro), în timp ce valoarea importurilor a crescut cu 20% (12,7 miliarde euro).
Potrivit Eurostat, scăderea numărului de automobile exportate și importate și majorarea valorii comerțului cu autoturisme reflectă o creștere a prețurilor în perioada cuprinsă între 2019 și 2024.

În rândul principalilor parteneri comerciali, SUA și Marea Britanie au fost în 2024 principalele destinații pentru exporturile de autoturisme ale UE, cu o valoare de 38,9 miliarde euro, respectiv 34,3 miliarde euro. Pe locurile următoare se situează China, spre care UE a exportat autoturisme în valoare de 14,5 miliarde euro, Turcia (12 miliarde euro) și Elveția (8,5 miliarde euro).
În ultimii cinci ani, blocul comunitar a înregistrat o creștere puternică (364,1%) a exporturilor de autoturisme spre Turcia, în timp ce exporturile spre China au înregistrat cel mai puternic declin (22,3%).

Pe partea de importuri de autoturisme în UE, China și Japonia au fost în 2024 cei mai mari furnizori de autoturisme pentru blocul comunitar cu o valoare de 12,7 miliarde euro, respectiv 12,3 miliarde euro. Pe locurile următoare se situează Marea Britanie (11 miliarde euro), Turcia (9,1 miliarde euro) și SUA (8,4 miliarde euro).
În perioada cuprinsă între 2019 și 2024, UE a înregistrat o creștere semnificativă a importurilor de autoturisme din China, cu un avans de 1.591,3%, în timp ce importurile din Marea Britanie au înregistrat cel mai puternic declin (17,1%).