Cele 27 de state membre ale Uniunii Europene au aprobat un text legislativ care va pune capăt vânzării de autoturisme noi echipate cu motoare cu ardere internă din 2035, după ce Germania a obținut o scutire pentru autoturismele care utilizează combustibili sintetici, transmit AFP și Reuters.
Textul validat va obliga autoturismele noi să nu mai emită CO2 începând de la mijlocul deceniului următor, ceea ce înseamnă, practic, o interdicție a comercializării de automobile care funcționează pe bază de benzină și motorină, precum și a celor hibride, în beneficiul automobilelor complet electrice.
Potrivit AFP, în rândul celor 27 de state membre doar Polonia a votat împotriva acestei legi. Italia, România și Bulgaria s-au abținut cu prilejul votului din rândul miniștrilor europeni ai Energiei reuniți la Bruxelles. Anterior, ambasadorii din cele 27 de state membre UE s-au pus de acord pentru a proceda la o adoptare formală în cursul zilei de marți, ultima etapă a unui lung proces legislativ. Propunerea de a revizui standardele privind emisiile de CO2 ale autoturismelor și utilitarelor face parte din pachetul „Fit for 55”.
Prezentat de Comisia Europeană la data de 14 iulie 2021, acest pachet va permite UE să își reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, și să ajungă la neutralitate climatică în 2050. După luni de negocieri, Parlamentul European, Executivul comunitar și statele membre UE au convenit anul trecut ca termen limită anul 2035 pentru retragerea mașinilor care emit dioxid de carbon. Aceste reglementări vor face imposibilă vânzarea de mașini noi cu motoare pe combustie după 2035. Dar, luna trecută, principala politică a blocului comunitar destinată să accelereze tranziția Europei la vehiculele electrice a fost pusă pe pauză, după ce Germania și-a exprimat, în ultimul moment, opoziția față de această inițiativă. Berlinul a dorit ca vânzările de mașini noi cu motoare pe combustie să fie permise și după 2035, dacă utilizează combustibili sintetici.
Sâmbătă, Comisia Europeană și Germania au anunțat că au ajuns la un acord în disputa cu privire la interzicerea vânzării de noi autoturisme echipate cu motoare cu ardere internă. Conform acestui acord, vehiculele echipate cu motoare pe combustie vor putea fi înmatriculate și după 2035, dacă utilizează exclusiv carburanți neutri din punct de vedere a emisiilor de CO2, a precizat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing.