Japonia și China sunt piețele care au generat grupului Toyota prima scădere a vânzărilor la nivel global, după doi ani de creștere neîntreruptă. În iunie, scăderea a fost inclusiv pe piețele internaționale, detaliu care ar putea atrage atenția asupra tendinței piețelor auto globale.
Toyota, împreună cu Lexus, a vândut în prima jumătate a acestui an 4,89 milioane de vehicule, corespunzător unei scăderi ușoare, de 0,9%, raportat la anul anterior. Pe piața internă, Japonia, vânzăriloe au scăzut mult mai mult, cu 22,3%, la un total de 682.296, după șase luni consecutive de scăderi. Pe piețele internaționale, volumul a fost de 4,2 milioane de vehicule, în creștere cu 3,7%, menținându-se astfel avansul din ultimii doi ani și fiind stabilit un nou record de vânzări pentru aceste piețe.
În același timp, cifrele pentru ultima lună din semestru, iunie, arată o imagine detaliată mult diferită. Scăderea pe piețele externe, care reprezintă cel mai mare procent din vânzările grupului, au fost de 731.549 de vehicule, fiind mai mici cu 3,4% față de iunie 2023, iar declinul din Japonia a fost de 14,4%, cu 121.533 unități. Rezultatele lunare par a lăsa de înțeles că tendința de creștere a vânzărilor Toyota s-a oprit și acest lucru ar putea da un semnal pentru întreaga industrie, având în vedere poziția de lider absolut la nivel global al companiei nipone.
Dacă adunăm și rezultatele Daihatsu și Hino, cifrele au aceleași tendințe, chiar dacă sunt mai mari. Vânzările totale s-au ridicat la 5,16 milioane vehicule, dar au scăzut cu 4,7%, din cauza declinului de 32% din Japonia, cu 823.595, o piața care s-a resimțit semnificativ după scandalul Daihatsu. Vânzările total la nivel global, de asemenea un record, au ajuns la 4,33 milioane unități, dar după o lună iune în scădere cu 3,8% (751.582 vehicule).
Pe regiuni, cel mai bine a performat SUA, cu peste 14% creștere și 1,38 milioane de vehicule vândute, în cele șase luni dar cu o scădere de -1,2% în iunie. În Europa, Toyota a crescut cu 10% în primul semestru, dar în iunie creșterea s-a limitat la 2,7%. Scăderile cele mai mari vin însă din China, unde compania niponă a pierdut 6 procente din vânzări, în primele șase luni, cu o lună iunie foarte slabă, respectiv un minus de 12,9% față de anul trecut.
În ceea ce privește tipul de propulsie al vehiculelor vândute de Toyota, Lexus și Daihatsu, putem observa, din datele furnizate de companie, că pe piața din Japonia s-au înregistrat scăderi atât la hibride (-11,4%), cât și la electrice, inclusiv cele cu hidrogen (-2,3% și, respectiv, -51%). Vânzările singurului model electric al mărcii au ajuns la 73.000 de unități, din care 71.680 s-au înregistrat în afara Japoniei.
În total, vânzările de mașini electrificate ale Toytota (BEV, HEV, PHEV și FCEV) au totalizat 2,1 milioane de unități, mai puțin de jumătate din totalul vânzărilor companiei.