CEO-ul Tesla, Elon Musk, a călătorit duminică la Beijing pentru o vizită neanunţată, unde ar fi discutat despre lansarea software-ului Full Self-Driving (FSD) în China şi permisiunea de a transfera date în străinătate.
Potrivit presei de stat chineze, Elon Musk s-a întâlnit cu prim-ministrul Li Qiang, la Beijing, în urmă cu câteva zile. Musk a postat o fotografie pe reţelele de socializare X unde apare alături de Li, cu următorul mesaj: „Onorat să mă întâlnesc cu premierul Li Qiang”.
Deşi nu există nicio certitudine cu privire la natura întâlnirii Musk-Li Qiang, Tesla a obţinut câteva ore mai târziu o aprobare importantă de la o asociaţie auto chineză care a declarat că Modelul 3 şi Y se numără printre modelele considerate conforme cu cerinţele de securitate a datelor în China.
Tesla a oferit conducerea autonomă completă (FSD) prin abonament în China timp de patru ani, dar cu funcţii reduse care limitează sistemul la lucruri precum schimbarea automată a benzii. Problemele de securitate a datelor au fost un obstacol-cheie în calea lansării complete a sistemului.
Conform Reuters, Musk încearcă să obţină aprobarea oficială pentru a transfera datele colectat, utile pentru antrenarea algoritmilor tehnologiei de conducere autonomă. Din 2021, Tesla a stocat toate datele colectate de flota sa chineză în Ţara Dragonului, aşa cum este cerut de autorităţile de reglementare chineze.
Cu toate acestea, într-o mişcare care ar putea duce la lansarea unui FSD nerestricţionat în China, Modelul Y şi 3 au fost incluse de o asociaţie majoră de automobile chineză în lista de 76 de modele de maşini considerate că respectă cerinţele de siguranţă ale vehiculelor din China. În prezent, nu este clar ce alte aprobări de reglementare va trebui să obţină Tesla sau ce condiţii le poate întâlni compania înainte de a putea pune FSD pe deplin disponibil în China.
Introducerea FSD în China ar permite Tesla să concureze cu rivalii locali feroce de pe cea mai mare piaţă de automobile din lume, unde asistenţa la conducere şi alte funcţii conectate sunt foarte apreciate de clienţi. Tesla a vândut peste 1,7 milioane de maşini în China de la intrarea pe piaţă, în urmă cu un deceniu, iar fabrica sa din Shanghai este cea mai mare din lume.
Lansarea unui FSD nelimitat ar putea transforma piaţa chineză într-un adevărat „câmp de luptă” pentru cele mai ieftine funcţii de asistenţă a şoferului, intensificând „războiul preţurilor” pe care Tesla l-a declanşat la începutul anului trecut şi care a implicat peste 40 de mărci din ţară.
Activarea FSD în China ar face apoi posibilă „atenuarea” scăderii vânzărilor de vehicule electrice ale Tesla, accelerând diversificarea modelului său de afaceri către tehnologii autonome, inteligenţă artificială şi roboţi umanoizi şi gestionând o flotă de milioane de vehicule cu un nivel ridicat de automatizare.