Șoferii români vor plăti, cel mai probabil, impozite mai mari pentru vehiculele pe care le conduc, începând cu 2026. Povara fiscală pentru vehiculele poluante crește, dar nu prin introducerea unei noi taxe de mediu ci prin aplicarea principiului „poluatorul plătește” impus de Uniunea Europeană.
Mașinile mai vechi de 15 ani, care nu respectă standarde mai sus de Euro 4, ar putea fi taxate și de două-trei ori mai mult. Având în vedere că România are al doilea cel mai vechi parc auto din Europa, cu o medie de vârstă de circa 15 ani, înseamnă că majoritatea covârșitoare a celor aproape 11 milioane de vehicule înmatriculate la noi vor plăti taxe mai mari.
Creșterile de taxe încep de la 30%, însă, cel puțin 4-5 milioane de vechicule se vor încadra la taxe cu mult mai mari. Peste 2,5 milioane de mașini din România sunt mai vechi de 20 de ani, deci nu respectă nici măcar standardul Euro 4 și alte cel puțin 2 milioane sunt mai vechi de 15 ani.
În prezent, impozitul auto este calculat pe baza formulei de 10 lei pentru fiecare 200 cm³. Dacă va fi introdus și criteriul suplimentar al normei de poluare, impozitul se va indexa în funcție de vechimea și gradul de emisii al mașinii.
De exemplu, în acest moment, un autoturism cu o capacitate cilindrică între 1.400 și 1.600 cm³ are un impozit anual de 80 de lei. Din 2026 însă, dacă noul criteriu va fi aplicat, suma ar putea depăși 130 de lei.
Parcul de autoturisme din România are o vechime medie de 14,9 ani, acest indicator fiind mai mare doar în Letonia (15,2 ani), Cehia (15,9 ani) și Grecia (17,3 ani).
În cazul vehiculelor comerciale ușoare, vechimea medie a parcului auto european este de 12,5 ani, în timp ce în România ea este de 15,8 ani. La camioane, vechimea medie din România este de 15,7 ani, în timp ce la nivel european este de 13,9 ani. Iar în cazul autobuzelor indicatorul este și mai mult în defavoarea României, 17,1 ani față de 12,5 ani media europeană.
Majoritatea autoturismelor din România (54,9%) au motoare alimentate cu benzină, 42,2% sunt diesel, 0,3% sunt complet electrice și 0,4% funcționează cu benzină și GPL. Restul sistemelor de propulsie au valori neglijabile. La nivelul continentului 50,6% au motoare pe benzină, 40,8% sunt diesel, 1,2% sunt complet electrice, 1% sunt PHEV, 3,1% sunt HEV, 0,6% funcționează cu gaz natural și 2,6% cu benzină și GPL.