Tarifele vamale americane: o catastrofă pentru constructorii germani

Da mai departe!

Majorarea tarifelor pentru automobilele importate în SUA constituie o catastrofă pentru numeroși constructori europeni, în special pentru cei germani, care realizează o parte importantă din profiturile lor în SUA, transmite AFP.

SUA sunt ‘o piață cheie’ pentru industria auto europeană, care în 2024 a exportat aproape 750.000 de automobile cu o valoare de 38,5 miliarde de euro în SUA, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

Noi tarife vamale, cu o valoare de 25%, vor intra în vigoare începând din 2 aprilie ‘la toate automobilele care nu sunt fabricate în SUA’, a anunțat miercuri președintele Donald Trump.

Potrivit unei analize a firmei Kearney, aceste tarife ar putea ‘antrena rapid pierderi de mai multe miliarde de euro și ar pune în pericol până la 25.000 de locuri de muncă în Europa’.

‘Constructorii ar putea absorbi o parte din costuri în marjele lor de prețuri existente’, explica la rândul său agenția de rating Moody’s, într-un raport publicat la finele lunii februarie. Acest lucru este adevărat în special pentru modelele mai scumpe și mai profitabile. Însă nivelul anunțat al tarifelor vamale lasă o marjă mică de manevră pentru beneficii.

Constructorii germani de automobile sunt vizați în mod special de Donald Trump, în condițiile în care sunt responsabili pentru două treimi din exporturile europene.

Volkswagen, BMW și Mercedes au înregistrat deja rezultate financiare dezamăgitoare în 2024, în contextul diminuării profiturilor, ca urmare a încetinirii vânzărilor pe piața din China.

Dacă noile tarife americane se vor confirma, vânzările realizate de Volkswagen, BMW și Mercedes pe piața din SUA ar putea să se reducă la jumătate, estimează analiștii de la Capital Economics.

Asta ar reprezenta ‘un semnal fatal pentru liberul schimb’, a avertizat Federația constructorilor germani de automobile într-un comunicat publicat joi.

Audi și Porsche, mărcile premium din cadrul grupului Volkswagen, produc toate modelele lor în afara SUA. Grupul german ar putea decide să producă anumite modele Audi și Porsche la uzinele sale americane, însă pentru asta ar avea nevoie de timp.

BMW și Mercedes își exportă berlinele din Europa dar au și uzine în SUA (în statele Alabama și Carolina de Sud), unde asamblează în special SUV-uri, modelele preferate ale americanilor, precum BMW X5 și Mercedes GLE. Cei doi producători ar putea evita o parte din tarifele vamale pentru vânzările lor din SUA însă exporturile acestor SUV-uri către alte țări ar deveni mai puțin rentabile, dacă aceste țări vor reacționa prin majorarea propriilor lor taxe vamale.

Pentru BMW, un conflict comercial ‘nu ar aduce niciun avantaj’, a comentat joi firma cu sediul la Munchen într-un comunicat de presă, în care a cerut Europei și SUA ‘să găsească rapid un acord transatlantic’ și să împiedice ‘o spirală de izolare și bariere comerciale’.

Mai simplu, Mercedes a cerut la rândul său eliminarea acestor tarife vamale reciproce.

Grupul Stellantis, al cincilea mare producător auto mondial, este împărțit între Europa și SUA. Grupul realizează majoritatea vânzărilor sale în Europa dar generează cea mai mare parte a profiturilor în America de Nord, grație mărcilor Jeep, Dodge sau Ram. Grupul are numeroase uzine în Mexic și Canada, care vor fi puternic perturbate de tarifele americane impuse pentru automobilele importate din aceste două țări.

Însă Stellantis este mai puțin expusă la un conflict comercial între SUA și Europa, deoarece nu exportă decât câteva automobile Jeep produse în America și nu importă în SUA decât câteva automobile Fiat, Alfa Romeo sau Maserati.

Grupul Renault este foarte puțin afectat deoarece nu vinde decât câteva automobile în SUA. Însă introducerea acestor tarife vamale ar putea opri planurile care vizează dezvoltarea mărcii Alpine în SUA. 

Related posts