Un studiu al unei companii petroliere arată că majoritatea covârșitoare (97%) a liderilor din industria auto intervievați sunt încrezători că vor respecta datele impuse de guvern pentru eliminarea treptată a vehiculelor cu motor cu ardere internă (ICE). În ciuda acestui fapt, nu au neapărat o vedere clară asupra obiectivului: doar 40% dintre participanții la sondaj consideră că, în prezent, compania lor este pregătită să treacă de la vehiculele cu motor cu ardere internă la vehiculele electrice.
Cu toate acestea, studiul arată că producătorii de autovehicule se concentrează pe depășirea acestor provocări, iar aproape două treimi (66%) dintre liderii din industria auto globală declară că tranziția este prioritatea strategică numărul unu pentru organizația lor. Acest lucru se reflectă și în modul în care se schimbă cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare. Studiul a constatat că, în 2015, o medie de doar 11% din cheltuielile de cercetare-dezvoltare se concentrau pe vehiculele complet electrice, dar acest procent aproape s-a dublat, ajungând la 21% în prezent, iar liderii din industria auto anticipează că va ajunge la 31% până în 2025, ceea ce reprezintă o creștere de aproape trei ori în 10 ani. Dacă se iau în considerare și vehiculele hibride, până în 2025, liderii din industria auto intervievați preconizează că peste 70% din cheltuielile de cercetare și dezvoltare se vor concentra pe vehiculele electrice și hibride.#.
Consumatorii își schimbă, de asemenea, mentalitatea, 53% dintre consumatorii intervievați luând în considerare un vehicul electric pentru următoarea achiziție. Dintre consumatorii din studiu care au făcut deja trecerea la un vehicul electric, 99% ar lua în considerare un vehicul electric pentru următoarea achiziție.
Factori care accelerează tranziția
Majoritatea participanților la sondaj consideră că guvernele au un rol esențial în tranziția către vehiculele electrice. Obiectivele guvernamentale de eliminare treptată a motoarelor cu ardere internă sunt citate ca fiind principalul factor, care accelerează tranziția industriei, potrivit a 63% dintre liderii din industria auto care au participat la studiu. Obiectivele cu zero emisii nete de dioxid de carbon reprezintă, de asemenea, un factor semnificativ, 57% dintre liderii din sectorul auto declarând că acestea reprezintă un factor important.
În ceea ce-i privește pe consumatori, studiul arată că contribuția la reducerea poluării aerului în zonele urbane este factorul cel mai important pentru a-i convinge pe actualii șoferi de vehicule cu motor cu ardere internă și hibride să treacă la vehiculele electrice (citat ca fiind important pentru 74% dintre consumatori), urmat de costurile de funcționare mai mici (72%) și de ideea că vehiculele electrice sunt mai ușor de alimentat, deoarece pot fi încărcate la domiciliu (aspect important pentru 70%). Preocupările legate de preț sunt, de asemenea, în curs de atenuare, mai mult de jumătate (57%) dintre șoferii intervievați fiind acum convinși că costul total al unui vehicul electric – dacă se iau în considerare taxele, costurile de combustibil și de întreținere, precum și prețul inițial – este mai mic decât al unui vehicul echivalent pe benzină sau diesel.
Nicola Buck, SVP Marketing bp și CMO Castrol, compania care a realizat studiul Switching ON the rEVolution: Lansarea studiului „Drumul către pregătirea piețelor, producătorilor de automobile și consumatorilor pentru vehicule electrice”, a declarat:
„Este o perioadă interesantă pentru industria auto și ne angajăm să lucrăm cu partenerii noștri din industrie pentru a contribui la dezvoltarea următoarei generații de tehnologii și la accelerarea tranziției către vehiculele electrice. Lumea transporturilor devine electrică, iar produse precum lichidele Castrol ON pentru vehicule electrice și soluțiile de încărcare bp pulse vor juca un rol important”.
Obstacole în calea adoptării pe scară largă a vehiculelor electrice
Conform studiului, cea mai mare barieră care încetinește tranziția industriei către vehiculele electrice este costul ridicat al bateriilor, 56% dintre liderii din industria auto menționând acest aspect ca fiind un motiv de îngrijorare. Următoarele bariere cele mai importante au fost disponibilitatea infrastructurii de încărcare (43%) și lipsa personalului tehnic (40%).
De asemenea, consumatorii împărtășesc preocupări legate de infrastructura de încărcare. Aproape trei sferturi (74%) dintre șoferii care nu folosesc vehicule electrice, din cadrul studiului consideră că încărcarea ultra-rapidă și infrastructura de încărcare nu sunt încă suficient de răspândite. Preocupările legate de autonomie au fost considerate următorul factor de descurajare, 71% dintre respondenți fiind de părere că vehiculele electrice au o autonomie mai mică decât vehiculele pe benzină sau diesel și, prin urmare, sunt nepotrivite pentru călătorii lungi. În plus, în ciuda faptului că majoritatea sunt de acord cu faptul că costul total al deținerii unui vehicul electric este mai mic decât cel al unui vehicul pe benzină sau diesel, mulți (69%) sunt încă descurajați din cauza unui cost inițial perceput ca fiind mai mare.
Pentru a accelera tranziția către vehiculele electrice, industria trebuie să lucreze împreună pentru a depăși aceste obstacole. Guvernele, furnizorii de infrastructură, producătorii de automobile și distribuitorii vor trebui să colaboreze îndeaproape și în mod eficient pentru a spori fiabilitatea și disponibilitatea infrastructurii de încărcare, pentru a îmbunătăți durata de viață a bateriei și autonomia vehiculelor și pentru a reduce costurile inițiale.