Administraţia pentru siguranţa traficului pe autostrăzi din Statele Unite (NHTSA) a cerut rechemarea a 67 de milioane de dispozitive de umflare a airbagurilor, deoarece crede că există un defect de siguranţă, dar furnizorul auto ARC Automotive a respins cererea autorităţii de reglementare din SUA, potrivit documentelor publicate vineri, transmite Reuters.
Agenţia a spus că dispozitivele de umflare prezintă un risc nerezonabil de deces sau rănire.
Chiar dacă rupturile cresc, ”ARC nu a făcut o determinare a defectului care să necesite retragerea acestei populaţii”, a spus NHTSA în scrisoarea sa de cerere către compania din Tennessee.
”Dispozitivele de umflare a airbagurilor, care proiectează fragmente de metal în ocupanţii vehiculului, în loc să umfle corect airbagul ataşat, creează un risc nerezonabil de deces şi rănire”, potrivit NHTSA.
Dispozitivele de umflare a airbagurilor ale ARC sunt folosite de General Motors, Stellantis, compania mamă a Chrysler, BMW, Hyundai Motor, Kia şi alte companii.
GM a acceptat vineri să recheme aproape 1 milion de vehicule cu dispozitive de umflare a airbagului ARC, după ce o ruptură din martie a provocat răni faciale unui şofer.
ARC a respins concluzia preliminară a NHTSA că există un defect, spunând că se bazează pe şapte rupturi din Statele Unite.
NHTSA ”apoi cere ARC să demonstreze un negativ – că cele 67 de milioane dedispozitive de umflare din această populaţie nu sunt defecte”, acestea fiind produse pe parcursul a 18 ani.
Compania a declarat că va continua să lucreze cu NHTSA şi producătorii de automobile pentru a evalua rupturile.
În 2016, NHTSA a actualizat o investigaţie care a inclus peste 8 milioane de dispozitive de umflare a airbagurilor produse de ARC, după ce un şofer a fost ucis în Canada într-un vehicul Hyundai, şi a investigat mai bine de şapte ani.
NHTSA a deschis iniţial o investigaţie în iulie 2015, în urma a două răniri raportate.
Delphi, achiziţionată de Autoliv, a fabricat aproximativ 11 milioane de dispozitive de umflare, conform unui acord de licenţă cu ARC, care a fabricat restul.
ARC a remarcat că au existat mai multe programe de testare a dispozitivelor de umflare, colectate de la automobile vechi sau alte vehicule, dar nu a avut loc o singură ruptură în timpul acestor teste.
Cele 67 de milioane de dispozitive de umflare au fost produse pentru piaţa din SUA pe mai multe linii de producţie din diferite fabrici şi utilizate de 12 producători de vehicule, în zeci de modele.
”Niciunul dintre aceşti producători nu a ajuns la concluzia că există un defect sistemic în această populaţie largă”, a spus ARC.
NHTSA a declarat că, în ianuarie 2018, ARC a finalizat instalarea dispozitivelor pe liniile de fabricaţie a dispozitivelor de umflare utilizate, pentru a detecta zgura de sudură excesivă sau alte resturi.
NHTSA a spus că nu cunoaşte probleme legate de dispozitivele de umflare ARC produse de atunci.
ARC a spus că zgura de sudură nu a fost confirmată ca fiind cauza principală a rupturilor.
NHTSA examinează cu atenţie rupturile provocate airbagurilor de dispozitivele de umflare de mai bine de 15 ani.
În ultimul deceniu, peste 67 de milioane de dispozitive de umflare pentru airbaguri Takata au fost rechemate în Statele Unite şi peste 100 de milioane în întreaga lume, aceasta fiind cea mai mare rechemare de siguranţă auto din istorie.
Peste 30 de decese produse în întreaga lume – inclusiv 24 de decese în SUA – şi sute de răni în vehiculele diverşilor producători de automobile, din 2009, sunt legate de dispozitivele de umflare a airbagurilor Takata care pot exploda, proiectând schije de metal în interiorul maşinilor şi camioanelor.
Cel mai recent deces a avut loc în iulie 2022, într-un Chrysler 300 din 2010, unul dintre cele trei decese ale lui Stellantis într-o perioadă de şapte luni.