Schimb de CEO la Porsche: eșecul strategiei de electrificare rapidă impune reorientarea mărcii

Da mai departe!

Producătorul german de mașini sport de lux, Porsche, trece printr-o restructurare de amploare la nivel de management și strategie. Recent, compania l-a numit pe Michael Leiters, fost director executiv al Ferrari și McLaren, în funcția de CEO, începând cu ianuarie 2026. Această numire marchează sfârșitul erei Oliver Blume la conducerea mărcii Porsche și vine ca o reacție directă la provocările financiare și la eșecul strategiei inițiale de electrificare rapidă.

Oliver Blume, care va rămâne CEO al Grupului Volkswagen, a fost sub presiunea investitorilor de a renunța la dubla sa funcție pentru a se concentra pe sarcinile de la nivelul grupului-mamă. Criticile au escaladat pe fondul performanțelor financiare în scădere ale Porsche și a reevaluării previziunilor, cauzate de o strategie de electrificare costisitoare și de scăderea cererii pe piețe cheie, în special în China.

De ce a Eșuat Strategia de Electrificare a lui Blume?

Sub conducerea lui Oliver Blume, Porsche și-a stabilit ținte extrem de ambițioase. Strategia anterioară miza pe o creștere spectaculoasă a pieței de vehicule electrice, anticipând că până în 2030, peste 80% din mașinile livrate de Porsche vor fi electrice sau hibride.

Cauzele eșecului și costurile asociate au fost multiple:

  1. Vânzări Slabe ale BEV-urilor: Cererea pentru modelul pur electric Taycan a scăzut, iar lansarea noilor versiuni electrice nu a adus volumul așteptat.
  2. Previziuni Nerealiste ale Pieței: Estimarea că piața EV-urilor va ajunge la o cotă de 80% pe termen lung s-a redus drastic, în prezent fiind revizuită la aproximativ jumătate.
  3. Costuri Ridicate și Marje Scăzute: Strategia de tranziție rapidă la EV a implicat investiții masive, care au dus la scăderea marjelor de profit ale companiei, afectând reziliența financiară.
  4. Presiunea din China: Scăderea vânzărilor pe piața chineză, unde producătorii locali (precum BYD) oferă vehicule electrice de înaltă tehnologie la prețuri mult mai competitive, a subminat poziția Porsche.

Costurile pe termen scurt ale acestei schimbări de macaz sunt estimate la miliarde de euro la nivelul Grupului VW și au forțat o ajustare drastică a marjelor prognozate pentru 2025 și anii următori.

Noua Strategie: Hibridizarea și Revenirea la Motorul cu Combustie

Numirea lui Michael Leiters (un inginer cu o experiență vastă în dezvoltarea de modele hibride de înaltă performanță la Ferrari și în dezvoltarea SUV-ului Cayenne la Porsche) semnalează o reorientare strategică majoră.

Strategia noului CEO Michael Leiters se concentrează pe pragmatism și flexibilitate:

  • Pauză în Electrificarea Pură: Porsche amână planurile de lansare a unor modele pur electrice și revine la motorul cu combustie internă.
  • Accent pe Hibride: Leiters va pune accentul pe dezvoltarea rapidă a motorizărilor hibride și plug-in hybrid, o zonă pe care o cunoaște foarte bine (el a condus dezvoltarea supermașinilor hibride Ferrari SF90 Stradale și 296 GTB).
  • Motorul cu Combustie ca Pilon Financiar: Se va continua dezvoltarea și producția de modele cu motoare clasice pe benzină, cum ar fi Porsche 911, și chiar lansarea unor noi versiuni termice ale unor modele precum Macan, pentru a genera profitul necesar susținerii tranziției pe termen lung.
  • Echilibrarea Costurilor: Misiunea lui Leiters include și presiunea de a reduce costurile operaționale, inclusiv prin planificarea unor reduceri de personal, pentru a stimula profitabilitatea în scădere.

Practic, noua viziune renunță la angajamentul ferm de a deveni preponderent electrică pe termen scurt și mediu, optând pentru o abordare „dublu E” – E-mobility acolo unde piața permite și E-fuels (carburanți de sinteză) pentru a prelungi durata de viață a motorului cu combustie iconic. Schimbarea reflectă adaptarea la „noile realități ale pieței” și o reîntoarcere la sursa de profit tradițională a mărcii: motorul cu piston.

Related posts