Un studiu realizat de o companie care finanțează achiziția de mașini noi și second-hand arată că românii care cumpără vehicule de ocazie au rămas fideli mărcilor Volkswagen, BMW și Audi.
Conform studiului în 2021 și prima jumătate a lui 2022, Volkswagen a rămas marca preferată de românii care cumpără mașini second-hand, în special modelul Passat. Dacă în 2021 circa 24% dintre cei care au cumpărat vehicule de ocazie prin Mogo România au optat pentru Volkswagen, în 2022 procentul acestora a urcat la 26%.
Procente mari au fost înregistrate și de mărcile BMW, Audi, Opel sau Ford.
Cât despre modelele alese, 39% dintre cei care au achiziționat un automobil prin intermediul companiei au optat pentru Volkswagen Passat, în timp ce 24% dintre clienții IFN-ului s-au orientat către un Golf. În continuare, topul modelelor Volkswagen este completat de Touran, Passat CC și Tiguan, fiecare cu 6% din vânzări.
Pe locul 2 urmează BMW, ales 15% dintre cumpărători în 2021, respectiv 17% în 2022, modelele preferate pentru această categorie fiind BMW Seria 3 (44%), Seria 5 (23%), Seria 1 (11%), X3 (10%) și X5 (4%).
Topul de 5 este completat de mărcile Audi, Opel și Ford, cu procente semnificativ mai mici decât primele două clasate. În 2021, 13% dintre clienți au ales Audi, iar în 2022, 10%. Opel a fost ales de 8, respectiv 7% dintre aceștia, iar Ford, tot de 7% în ambii ani.
„50% din vânzări au fost reprezentate de mașini produse între 2006 și 2009, iar 20%, de mașini produse între 2010 și 2011”, a declarat, Ionuț Badiu, director general Mogo România.
Aceasta este o tendință apărută ca urmare a pandemiei, căci românii au devenit ezitanți când vine vorba de investiții pe termen lung. Potrivit realizatorului studiului, taxele, impozitele și creșterea prețurilor i-au determinat pe români să opteze pentru autoturisme vechi.
Românii aleg, așadar, mașini mai vechi pentru că își permit să le întrețină mai ușor, în cazul acestor modele costurile fiind mai mici. 70% dintre cumpărători fac această alegere și folosesc câțiva ani automobilul pentru ca ulterior să îl schimbe cu un model mai nou.
Din nefericire, în concluziile studiului realizatorii mizează fără dovezi clare atât pe costuri de întreținere mai mici în cazul mașinilor second-hand (acestea fiind mai mici doar dacă întreținerea vehiculelor este realizată în service-uri neautorizate sau cu piese de proveniență neclară), cât și pe faptul că orientarea spre mașini second-hand este dictată de „taxe, impozite și creșterea prețurilor”.
Cel puțin ciudat, deși se prezintă drept oameni cu experiență în domeniu, realizatorii studiului cred, se pare, că taxele și impozitele sunt mai mici dacă vehiculul este mai vechi. Deși ajung și la o concluzie evidentă, cea legată de orientarea românilor spre mașini de ocazie din cauza prețurilor tot mai mari ale mașinilor noi (și în piața second-hand s-au înregistrat creșteri majore de prețuri, însă nu la nivelul atins de cea a mașinilor noi), ei uită un alt detaliu foarte important: timpul foarte mare de livrare pentru mașinile noi.