Anul trecut, Dacia a înregistrat o cifră de afaceri în valoare de 4,6 miliarde de euro (20,765 milioane de lei). 2016 a fost un an foarte bun pentru Dacia, iar cifrele vorbesc de la sine : + 8,35% a cifrei de afaceri versus 2015, când am avut 4,2 miliarde de euro se arată într-o declarație a lui Liviu Bocşaru, CFO GRUP RENAULT ROMÂNIA.
Între 2000 şi 2004 (anul lansării programului Logan), Dacia a înregistrat pierderi. 2005 a fost primul an când Dacia a înregistrat profit. Perioada istorică amintită a fost una de adaptare şi de investiţii, de pregătire a viitorului noii Dacia. Cu toate acestea, după lansările Logan, Sandero şi mai apoi, Duster, în 2010, rezultatul companiei a fost mereu pozitiv şi în creştere continuă.
În 2016, rezultatul înainte de impozitare a atins 506 milioane de lei (peste 111 milioane de euro), în creştere faţă de 2015, acesta fiind generat de un rezultat de exploatare pozitiv de 532 milioane de lei (+ 15% vs 2015) şi de un rezultat financiar negativ de -27 milioane de lei (în mare măsură, legat de impactul defavorabil al cursului de schimb). Rezultatul de exploatare a progresat foarte bine faţă de 2015 (+15%) arată că avem un business sănătos, cu operaţiuni îmbunătăţite şi cu o utilizare eficientă a resurselor companiei.
Liviu Bocşaru a spus că sunt două mari efecte care explică această evoluţie pozitivă: „În primul rând, avem un mix al modelelor din gama Dacia care s-a schimbat în favoarea Duster, un vehicul excepţional, foarte cerut de piaţă. Aşadar, am fost obligaţi, datorită cererii, să mărim producţia pentru acest model.
În al doilea rând, am avut o producţie importantă a componentelor cerute de către alte uzine ale Grupului Renault, care fabrică gama Global Access. Mă refer la componentele de vehicule SKD care şi-au dublat volumul, la motoare, şasiuri şi piese de schimb, produse pe platforma de la Mioveni.”
Creşterea cifrei de afaceri în 2016 a fost impulsionată de către cele două pieţe: cea internă şi cea internaţională. Produsele Dacia sunt foarte apreciate de către clienţii noştri peste tot în lume, pe piețele unde brandul românesc este prezent.
În ceea ce priveşte exportul, Dacia a avut o foarte bună performanţă pe piaţa europeană, dar şi pe pieţele din Africa şi Asia, ceea ce face ca exportul, şi anul acesta, să fie de aproximativ 90% din cifra de afaceri.
Cât priveşte piaţa din România, chiar dacă s-a înregistrat o creştere faţă de 2015, aceasta rămâne în continuare la mai putin de 40% – 50% faţă de anii dinainte de criza din 2008 şi încă foarte jos versus potenţialul său, având în vedere rata de motorizare a clienţilor din România. În plus, piaţa locală a vehiculelor noi este astăzi mult afectată de vehiculele de ocazie importate, care nu sunt deloc fiscalizate. Este foarte important să avem o piaţă a vehiculelor de ocazie sănătoasă, cu scopul de a garanta siguranţa rutieră, transparenţa asupra stării tehnice a vehiculelor, de a proteja mediul înconjurător, de a fi responsabili (înmatricularea în România) şi, evident, plata taxelor şi impozitelor pentru acest tip de business.
Liviu Bocşaru a mai declarat: „În 2016, am depăşit pentru prima oară pragul de 5 miliarde de euro cifra de afaceri la nivelul Grupului Renault România. Mai exact, 5,1 miliarde de euro. A fost un an bun.
O altă activitate importantă, în afara celor de producţie şi comercializare, este activitatea de cercetare şi dezvoltare a Renault Technologie Roumanie, care este responsabilă la nivel mondial pentru dezvoltarea întregii game Global Access. Este una dintre forţele noastre care contribuie din plin la succesul Dacia.”
Anul trecut, a fost unul important pentru investiţii: aproape 200 de milioane de euro la nivelul Grupului Renault România, din care 175 de milioane de euro, la Dacia. E vorba de proiecte industriale (modernizarea liniilor de fabricaţie, condiţii de muncă, creştere capacitară de producţie), dar cel mai important a fost lansarea de la sfârşitul anului 2016 a noilor Logan, Logan MCV şi Sandero.
În cumul, din 2000, investiţiile realizate de către Grupul Renault România se ridică la 2,5 miliarde de euro.
De aceea, toate preocupările actuale sunt centrate pe menţinerea competitivităţii întregului aparat industrial pe termen mediu şi lung, ceeea ce presupune: Inovarea în continuare pentru dezvoltarea gamei Global Access, Creşterea productivităţii şi a calităţii producţiei, Garantarea costurilor de fabricaţie competitive pe termen lung, Creşterea polului de competenţe al Grupului Renault în domeniul industrial, dar şi al ingineriei, design-ului şi serviciilor.
Toate acestea, atât pentru activităţile derulate pe platforma industrială de la Mioveni, cât şi pentru cele realizate de reţeaua noastră de parteneri (furnizori şi dealeri).