Organizația Euro NCAP a anunțat cea mai amplă revizuire a metodologiei sale de evaluare a siguranței auto din 2009. Începând cu 2026, noile protocoale vor evalua performanța vehiculelor pe baza a patru etape distincte de siguranță, răspunzând astfel complexității tot mai mari a tehnologiilor moderne și cerințelor consumatorilor.
Noul sistem de rating împarte siguranța vehiculelor în patru piloni – Conducere Sigură, Evitare a Accidentelor, Protecție la Impact și Siguranță Post-Impact – urmând principiile Matricei Haddon. Scopul este de a oferi o structură mai clară și mai relevantă pentru consumatori, asigurând că tehnologiile de ultimă oră sunt implementate eficient pentru a reduce decesele și rănile grave pe drumurile europene.
1. Conducere Sigură: Accent pe Șofer și HMI
În fața criticilor aduse sistemelor de asistență intruzive, Euro NCAP va pune accent pe acceptarea de către utilizatori și pe monitorizarea reală a șoferului. Pentru a obține scoruri mari, vehiculele vor trebui să demonstreze nu doar urmărirea ochilor și a capului, ci și integrarea stării de oboseală sau neatenție a șoferului cu sensibilitatea sistemelor de asistență.
Un aspect inedit îl reprezintă evaluarea interfeței om-mașină (HMI): se vor acorda puncte suplimentare mașinilor care păstrează butoanele fizice pentru funcțiile esențiale, o cerință venită direct din feedback-ul consumatorilor, menită să reducă distragerea atenției.
2. Evitare a Accidentelor: Scenarii Urbane Extinse
Testarea sistemelor de prevenire a accidentelor (AEB, Lane Support) devine mult mai riguroasă. Scenariile de testare vor fi extinse pentru a reflecta tiparele de accidente din lumea reală, incluzând situații urbane critice cu motociclete, bicicliști și pietoni.
În plus, va fi evaluată fluiditatea și intuitivitatea funcționării sistemelor de menținere a benzii în condusul de zi cu zi, abordând plângerile consumatorilor privind intervențiile bruște. O noutate este și recompensarea mașinilor care reduc riscul de aplicare greșită a pedalei (confundarea frânei cu accelerația).
3. Protecție la Impact: Focus pe Diversitate
Euro NCAP își extinde testele de impact frontal și lateral pentru a fi mai reprezentative pentru întreaga populație. Începând cu 2026, evaluările vor lua în considerare o gamă mai largă de tipuri de corp, inclusiv ocupanți mai în vârstă și diferiți ca înălțime/greutate, folosind simulări virtuale avansate și teste pe sanie de laborator.
Va crește și vigilența în ceea ce privește riscul de rănire a pietonilor, în special în zonele structurale din jurul parbrizului.
4. Siguranță Post-Impact: Salvarea Rapidă și Mașinile Electrice
Noile cerințe post-impact se concentrează pe „ora de aur” a intervenției de urgență. Printre altele:
- Mânerele electrice: Mânerele exterioare electrice ale ușilor trebuie să rămână funcționale după impact pentru a facilita salvarea.
- Baterii EV: Se impune izolarea corectă a bateriei de înaltă tensiune la vehiculele electrice după un impact și capacitatea de a comunica șoferului riscul de incendiu al bateriei în timp util.
- Notificare de Urgență: Sistemele E-Call trebuie să raporteze numărul exact de ocupanți, chiar dacă centurile de siguranță nu sunt fixate.
Dr. Michiel van Ratingen, Secretarul General Euro NCAP, a subliniat că actualizările consolidează rigoarea și relevanța testelor, asigurând că ratingurile Euro NCAP rămân un ghid imparțial esențial pentru consumatori.