Noile sancţiuni americane şi invadarea Ucrainei de către Rusia ar putea avea un impact amplu asupra lanţului global de aprovizionare auto deja restrâns, dar doar câţiva producători de automobile au o expunere notabilă în ţară, cei mai afectaţi fiind Renault, Hyundai şi Volkswagen, relatează CNBC.
Grupul francez Renault, care deţine o participaţie de control în producătorul rus de automobile AvtoVAZ, reprezintă 39,5% din producţia de vehicule a ţării, urmat de Hyundai Group din Coreea de Sud, cu 27,2%, şi producătorul de automobile german Volkswagen, cu 12,2%, potrivit companiei de cercetare IHS Markit.
Toyota Motor urmează cu 5,5%, urmată de toţi ceilalţi producători auto, cu o cotă de piaţă de o singură cifră, potrivit companiei de date şi informaţii.
”Cei mai mari [producători de automobile] la nivel mondial nu fac grămezi de bani în Rusia. Dar Renault este, evident, cea mai mare companie în ceea ce priveşte expunerea”, spune Tim Urquhart, analist auto european la IHS.
Renault îşi va suspenda producţia la uzina de asamblare din Moscova, săptămâna viitoare, din cauza ”modificării forţate a rutelor logistice existente”, care provoacă lipsuri de componente, a informat vineri Reuters.
În ceea ce priveşte cei trei mari producători de automobile din Detroit”, General Motors şi-a încetat operaţiunile de producţie în 2015. De asemenea, a închis un joint venture în 2019, dar continuă să opereze un birou de vânzări pentru vehicule importate.
Atât Ford Motor, care a ieşit în mare parte din ţară în 2019, cât şi Stellantis, fostul Fiat Chrysler, operează fiecare o fabrică prin companiii mixte în ţară.
Stellantis reprezintă doar 1,6% din producţia de vehicule a ţării, relatează IHS.
În anii 2000, producătorii de automobile se aşteptau ca Rusia să devină o piaţă auto importantă şi un hub pentru a stimula afacerile pe pieţele internaţionale, inclusiv în Europa. Dar instabilitatea din ţară şi o economie stagnantă, printre alţi factori, au determinat piaţa să ajungă la un vârf al vânzărilor de doar 2,96 milioane de vehicule, în 2008, potrivit IHS.
”A fost mult diminuată în ultimii ani. Nu cred că ultimele evenimente vor schimba asta”, a spus Urquhart.
Piaţa de vehicule din Rusia a avut în ultimii trei ani vânzări anuale cuprinse între 1,6 milioane şi 1,75 milioane de unităţi. Volumul este o zecime din dimensiunea pieţei din SUA de anul trecut şi a reprezentat doar aproximativ 2% din vânzările globale de vehicule în 2021.
Ucraina are o producţie mică de automobile, iar vânzările de vehicule au fost anul trecut de doar aproximativ 100.000 de unităţi, potrivit IHS. Dar invazia Rusiei asupra ţării ar putea avea un efect de propagare asupra lanţului de aprovizionare auto, implicând în special aprovizionarea cu gaz neon şi paladiu pentru cipuri semiconductoare şi convertoare catalitice.
”Impactul potenţial pentru industria auto pare să se axeze în principal pe potenţiala întrerupere a aprovizionării cu resurse naturale. Acestea includ gazul neon din Ucraina şi paladiu din Rusia. În acest moment, nu putem spune cum sau când va fi resimţit acel impact”, a declarat Stephanie Brinley, analist auto principal la IHS, cu sediul în SUA.