Conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Uniunea Europeană a importat în 2022 circa 3,2 milioane de mașini noi și a exportat aproape 5,6 milioane, rezultând un excedent de 2,4 milioane de autoturisme.
Același raport între importuri și exporturi, dar luând în calcul valoarea produselor, arată că Uniunea Europeană stă, deocamdată, chiar mai bine din acest punct de vedere. În 2022, exporturile de autoturisme ale UE au fost în valoare de 157,3 miliarde de euro, în timp ce importurile s-au ridicat la doar 61,6 miliarde. Prin urmare, excedentul este de 95,7 miliarde de euro.
Este însă important de observat că, în timp ce în 2017, cu nu mai mult de cinci ani în urmă, China ocupa doar locul 9 în clasamentul țărilor de unde erau importate mașini în UE, cu 99.854 de unități în valoare totală de 329 de milioane de euro, finalul anului trecut a arătat un cu totul alt tablou. China a urcat pe primul loc în clasamentul importurilor de mașini noi în UE, cu 521.881 de mașini în valoare de 9,36 de miliarde de euro.
De altfel, datele ACEA arată că, în 2022, uzinele de mașini din UE au exportat către China 401.817 de vehicule, cu 120.064 mai puține decât importurile. În privința valorii însă, exporturile UE către China au fost de 24,25 de miliarde de euro, cu 14,89 de miliarde mai mari decât importurile. Datele de mai sus cu privire la raporturile comerciale UE – China în domeniul mașinilor arată cât se poate de clar și de ce autoritățile europene nu se grăbesc să impună bariere importurilor de vehicule produse în marele stat asiatic. Totuși, trebuie luat în calcul și faptul că doar anul trecut valoarea importurilor din China s-a majorat cu 58,9%.
Revenind la clasamentul țărilor către care UE exportă mașini, acesta este dominat autoritar în 2022 de Marea Britanie. Către acest stat care a luat decizia de a ieși din UE au fost trimise în 2022 nu mai puțin de 1.090.261 de mașini. Pe locul secund se află Statele Unite, cu 704.404 unități, pe trei Ucraina (436.336 de unități), în timp ce locul patru este ocupat de China cu 401.817 unități. Poziția a cincea este ocupată de Turcia, cu 322.290 de unități.
În privința importurilor de mașini în UE, clasamentul este condus, cum spuneam, de China, (521.881 de unități), stat urmat de Turcia (452.056 de unități), Marea Britanie (440.724 de unități), Coreea de Sud (411.003 unități) și Japonia (390.514 unități). Aici trebuie menționat și că, poziția a șasea în clasamentul importurilor este ocupată de Maroc (329.049 de unități), stat care exportă către Europa în special mașini Dacia.
Un alt detaliu demn de remarcat este că, în ultimul an, valoarea exporturilor a crescut cu 24,4%, în timp ce cea a importurilor s-a majorat doar cu 15,4%.