Recordul mondial pentru cea mai rapidă mașină pe două roți a fost stabilit la viteza de 186.269 km/h (115.742 mph), în Finlanda, la finalul lunii august. Acest rezultat a fost obținut prin colaborarea dintre echipa de dezvoltare de produse a Nokian Tyres, echipajul de mecanici profesioniști al Vianor și renumitul pilot cascador Vesa Kivimäki.
Unul dintre cei mai buni cascadori la volan ai Finlandei, Vesa Kivimäki, urma să stabilească, într-o zi de august, un nou record mondial pentru cea mai rapidă mașină pe două roți.
Recordul anterior fusese înregistrat în urmă cu 19 ani, în 1997, când suedezul Göran Eliason a reușit să atingă viteza de 181.25 km/h (112.62 mph) la volanul mașinii sale pe două roți.
Kivimäki a petrecut mult timp gândindu-se la tentativa de a stabili un nou record și s-a antrenat de-a lungul mai multor ani. „Am o experiență serioasă, de 15 ani, în ceea ce privește condusul pe două roți. Am avut două tentative anterioare de a doborî recordul pentru cea mai rapidă mașină pe două roți, însă fără succes”, explică Kivimäki.
Însă a realizat repede că doborârea recordului necesită cauciucuri extraordinar de rezistente și o echipă de mecanici care să poată face reglaje și posibile reparații mașinii și pneurilor într-un timp foarte scurt.
„De aceea, i-am contactat la finalul lui 2015 pe cei de la Nokian Tyres și Vianor pentru a stabili o colaborare”, explică Kivimäki.
Supravegherea vremii – vânătoarea de condiții perfecte
Odată trio-ul fantastic constituit, încercarea de doborâre a recordului necesita condiții meteo optime. Ploaia nu era o opțiune. Deoarece suprafața carosabilă trebuia să fie perfect uscată și nivelată, practic orice cădere de precipitații trebuia să fie imediat urmată de soare, ceea ce nu este lesne de întâlnit în Finlanda.
„Pentru o probă atât de solicitantă ca aceasta, vremea trebuia să fie adecvată. Din cauza ploii și a furtunilor am fost nevoiți să amânăm de câteva ori data planificată. Urmăream în permanență atât prognoza meteo finlandeză, cât și pe cea internațională, însă până și cele mai sigure prognoze de seară, pe parcursul nopții se dovedeau a fi greșite. La un moment dat, părea aproape imposibil de stabilit o dată”, explică Kivimäki.
În cele din urmă, s-a stabilit o săptămână în care toate părțile implicate în încercarea de doborâre a recordului să fie gata să acționeze imediat ce se ivea oportunitatea meteo. Personalul aeroportului Seinäjoki s-a alăturat și el demersului de supraveghere a vremii. De tot ce mai era nevoie acum era ziua potrivită. Iar o miercuri, 31 august s-a dovedit a fi acea zi.
Pe lângă condiții meteorologice optime și un pilot talentat, atingerea unor viteze de top solicită foarte mult și din partea anvelopelor. Mai ales atunci când doar două suprafețe de mărimea unei palme, fiecare, au contact cu carosabilul.
„Când conduci pe două roți poți ajunge foarte ușor la 150 km/h cu orice anvelope de calitate superioară. Creșterea vitezei și menținerea ei, însă, solicită mult mai mult mașina și cauciucurile. Uzura flancului anvelopei are un nivel mult mai ridicat decât cel normal, la viteze de record mondial ce ating 180, 190 km/h”, explică Kivimäki.
Pentru doborârea recordului, vehiculul avea nevoie de anvelope cât mai rezistente posibil. Nokian Tyres a făcut față acestei provocări prin realizarea unei structuri speciale a anvelopelor și prin utilizarea tehnologiei Aramid Sidewall. Secretul tehnologiei Aramid Sidewall este fibra aramidică extrem de rezistentă, utilizată și în industria aviatică și cea de apărare. Anvelopele fabricate astfel, oferă siguranță și protecție chiar și în situații neașteptate, deoarece structură flancurilor lor este extrem de rezistentă la uzură și tăieturi.
„Pasiunea și doza de nebunie creatoare necesare acestei încercări de stabilire a unui nou record mondial sunt de asemenea definitorii pentru dezvoltarea produselor Nokian Tyres. Trebuie să încercăm lucruri noi și să ne testăm limitele. Testând modul în care structurile anvelopelor se comportă în situații limită, ne ajută să dezvoltăm anvelope mai sigure și mai durabile, fiind de asemenea în beneficiul conducătorilor auto obișnuiți ”, spune Matti Morri, Director Tehnic Serviciul Clienți la Nokian Tyres.
Pentru stabilirea noului record mondial Kivimäki a condus un BMW 330 din 2012, pregătit pentru a rula pe două roți în condiții de siguranță. Procesul de tunning a inclus blocarea diferențialului prin sudare și modificări asupra amortizoarelor, arcurilor și coeficienților acestora. Puterea motorului a fost crescută la 400 CP, iar interiorul mașinii a fost îndepărtat pentru a minimiza riscurile de incendiu. Au fost montate un scaun și centuri de siguranță sport pentru pilot și a fost construit un roll cage interior pentru o mai bună protecție. De asemenea, pentru minimizarea riscurilor de incendiu, a fost folosit combustibil diesel, deoarece în caz de accident, acesta este mai puțin probabil să se aprindă.
„Aș fi putut răsturna mașina de o sută de ori și să scap doar cu câteva zgârieturi”, explică Kivimäki.
Pe parcursul antrenamentelor viteza a fost crescută treptat pentru a îl ajuta pe pilot să observe comportamentul anvelopelor și a garanta siguranța.
„Am spart un cauciuc intenționat la 120 km/h și încă unul la 170 km/h, făcând câteva ture consecutive. Cea mai bună metodă de a determina durabilitatea unei anvelope este să o spargi, iar Nokian Tyres au fost de acord”, dezvăluie Kivimäki.
Pe lângă vehiculul tunat și anvelopele, stabilirea noului record mondial a fost posibilă și datorită echipei de mecanici profesioniști Vianor, care s-au ocupat de mașină și de pneurile ei. „Având în vedere că a trebuit să facem două ture într-o oră, recordul mondial ar fi fost încă un vis fără sprijinul personalului foarte bine pregătit de la Vianor. De o importanță crucială a fost schimbarea pneurilor între ture, într-un timp foarte scurt. În plus, echipa de mecanici m-a ținut în permanență la curent cu starea lor”, declară plin de apreciere Kivimäki.
Echipa Vianor și echipamentul mobil de pitstop au făcut posibile montarea anvelopelor pe jante, echilibrarea și umplerea lor cu azot în numai câteva minute. Scena aducea cu o oprire la pitstop dintr-un Grand Prix. „De data asta pur și simplu am stat și am condus”, spune Kivimäki râzând.
Însă acest record i-a deschis apetitul.
„Cred că putem atinge 200 km/h (124 mph) pe două roți”.
Recordul mondial pentru cea mai rapidă mașină pe două roți a fost stabilit pe pista aeroportului din Seinäjoki la data de 31 august 2016. Aceasta măsoară 2 km lungime și 50 metri lățime și a fost parcursă în ambele sensuri. Viteza medie a fost măsurată pe o distanță de 100 metri. În prima tură, valoarea înregistrată a fost de 190.074 km/h (118.107 mph), iar în cea de-a doua de 182.463 km/h (113.377 mph). Noul record mondial este de 186.269 km/h (115.742 mph), reprezentând media celor două rezultate.
Noul record mondial a fost stabilit de pilotul-cascador Vesa Kivimäki. Anvelopele montate pe mașină au fost produse de Nokian Tyres prin tehnologia Aramid Sidewall. Echipa de mecanici profesioniști a Vianor a asigurat service-ul mașinii și al pneurilor în ziua stabilirii recordului.