Marja de profit a producătorului american de mașini electrice Tesla este cea mai scăzută din ultimii cinci ani, un efect al reducerilor de preț și al ofertelor menite să crească vânzările.
Compania americană Tesla a raportat cea mai mică marjă de profit din ultimii mai bine de cinci ani și a ratat țintele de profit estimate de analiștii de pe Wall Street în al doilea trimestru.
Reculul profitului Tesla este un efect al reducerii prețurilor pentru a relansa cererea și al cheltuielilor tot mai mari pentru proiectele care implică inteligența artificială.
Oficialii companiei au menționat că sunt pe cale să producă vehicule noi, inclusiv modele mai accesibile, în prima jumătate a anului 2025. Totuși, acestea vor genera reduceri ale costurilor mai mici decât se aștepta anterior. După acest anunț, acțiunile Tesla au scăzut cu 8%.
„Poate mai mult ca niciodată în istoria recentă a companiei, investitorii Tesla au nevoie de rezultate. Acestea trebuie să vină rapid – atât pentru robotul umanoid, cât și pentru Robotaxi”, consideră Thomas Monteiro, analist senior la Investing.com.
Al doilea trimestru din 2024 a fost unul tumultuos pentru Tesla, CEO-ul Elon Musk amânând dezvoltarea unei mașini mai ieftine în favoarea unor modele mai puțin ambițioase și al dezvoltării așa-numitului robotaxi, cu deplasare autonomă. De asemenea, recent, compania a disponibilizat peste 10% din angajați pentru a reduce costurile.
Tesla a precizat că profitul a fost afectat și de taxele de restructurare și de creșterea cheltuielilor operaționale, în mare parte generate de proiectele de inteligență artificială.
Tesla a înregistrat în trimestrul al doilea o marjă brută de 14,6% în sectorul auto, față de estimările anterioare de 16,29%.
Dan Coatsworth, analist de investiții la AJ Bell, subliniază că Tesla a ratat acum țintele de profit pentru patru trimestre la rând. „Se vorbește mult despre robotaxi, roboți umanoizi și conducerea autonomă, ceea ce oferă o narațiune interesantă pentru investitori, dar nu depășește peste faptul că acestea sunt potențialele surse de venit de mâine, nu cele de astăzi”, notează analistul.
Musk a declarat analiștilor, în cadrul unei conferințe telefonice, că noii concurenți „și-au ieftinit foarte mult vehiculele electrice, ceea ce a îngreunat puțin situația pentru Tesla”.
Livrările de vehicule electrice ale companiei au scăzut timp de două trimestre consecutive, pe măsură ce producătorul auto se luptă cu creșterea concurenței și cu încetinirea cererii care rezultă din lipsa de noi modele accesibile. Vânzările de vehicule electrice Tesla fabricate în China, care sunt de asemenea exportate în Europa și în alte zone, au scăzut în al doilea trimestru față de anul precedent, în timp ce BYD Co și alți producători auto chinezi au înregistrat o creștere puternică.
Compania a raportat venituri de 25,50 miliarde de dolari pentru al doilea trimestru, ușor peste cele de anul trecut și față de țintele analiștilor, potrivit datelor LSEG.
Vânzările de credite de reglementare ale Tesla aproape s-au triplat în al doilea trimestru față de anul precedent, ajungând la un nivel record de 890 de milioane de dolari. Producătorii auto tradiționali cumpără credite de la Tesla pentru a îndeplini obiectivele de reglementare privind producția de vehicule ecologice.
Venitul net din al doilea trimestru a fost de 1,48 miliarde de dolari, comparativ cu 2,70 miliarde de dolari în urmă cu un an. Profitul ajustat pe acțiune a fost de 52 de cenți, sub estimarea medie a analiștilor de 60 de cenți pe acțiune.
În al doilea trimestru din 2024, compania americană a produs la nivel mondial 410.831 de mașini și a livrat 443.956 unități. Totodată, în primul trimestru au fost produse 433.371 unități și au ajuns la clienți 386.810 unități.
La începutul lunii iulie, Tesla a amânat până în octombrie planificata prezentare a celebrului „Robotaxi”, prevăzută în august. Șeful companiei, Elon Musk, stabilise în urmă cu câteva luni data de 8 august pentru eveniment, iar optimismul privind această lansare a dus în acea perioadă la o creştere a acţiunilor Tesla la Bursa de la New York.