Producătorul japonez de vehicule Mazda a înregistrat un profit – record în anul fiscal care tocmai s-a încheiat datorită marjelor mari și orientării către sisteme hibride de propulsie.
În timp ce mulți producători auto s-au aruncat cu capul înainte în direcția electrificării complete a mașinilor, firmele nipone au abordat o strategie mai conservatoare. Iar rezultatele acestei „întârzieri” a trecerii la mașini electrice, așa cum o numeau unii, se dovedește a fi mult peste așteptări.
După ce Toyota a anunțat rezultate financiare demne de invidie, și Mazda a prezentat valori neașteptat de bune în bilanțul său financiar. Ba chiar a reușit să bată recorduri.
Profitul înregistrat de Mazda în anul fiscal care tocmai s-a încheiat a fost obținut în condițiile în care clienții – în special din SUA, dar și din alte colțuri ale lumii – au achiziționat multe unități CX-90, vehicul cu o marjă considerabilă de profit, iar cumpărătorii din majoritatea zonelor globului s-au orientat mai degrabă către sisteme hibride de propulsie decât spre mașini complet electrice. Slăbirea dramatică a yenului japonez față de dolar a fost, de asemenea, un factor important.
Livrările Mazda pe piața crucială din SUA, cea mai mare și mai importantă arie de vânzări pentru companie, au atins un record de 375.000 de vehicule în perioada de 12 luni care s-a încheiat pe 31 martie, a declarat directorul general Masahiro Moro, în timp ce anunța rezultatele financiare ale companiei sale.
Conform acestuia, profitul operațional a urcat cu 76% la 250,5 miliarde de yeni (1,66 miliarde de euro) în perioada de 12 luni, în timp ce veniturile au avansat cu 24% la 4,83 trilioane de yeni (31,92 miliarde de euro). Asta în condițiile în care vânzările globale de vehicule au crescut cu 12% la 1,24 milioane de unități, sub valoarea estimată anul trecut de 1.29 milioane.
Un rol important în creșterea veniturilor și a profitului la avut extinderea gamei de produse și, mai ales, dezvoltarea a tot mai multe crossovere care au atras noi clienți pentru marca japoneză. În prezent, aproximativ 89% din vânzările Mazda în SUA provin din gama care cuprinde modelele CX-30, CX-5, CX-50, CX-70 și CX-90, iar în Europa și Japonia, marca are în ofertă și alte două crossovere bazate pe noua sa platformă de dimensiuni mari, CX-60 și CX-80.
„Această platformă are o calitate foarte bună, cu un potențial ridicat. Intenționăm să creștem vânzările acestor modele. (…) Percepția asupra vehiculelor hibrid s-a schimbat, în special în SUA. (…) Aceste produse au o profitabilitate ridicată”, a declarat Masahiro Moro.
În ceea ce privește anul fiscal curent, care se va încheia la 31 martie 2025, Mazda se așteaptă ca vânzările globale să urce cu 13%, până la 1,4 milioane de vehicule. America de Nord este considerată în continuare motorul acestei creșteri cu o majorare a vânzărilor cu 17% până la 600.000 de vehicule. Livrările în Europa sunt prognozate să crească cu doar 2%, la 183.000 de vehicule.
Mazda preconizează că profitul operațional va crește în acest an cu 8%, până la 270 miliarde de yeni (1,74 miliarde de euro). Volumul și mixul de produse vor duce la creșterea profiturilor, dar oficialii Mazda estimează și o întărire a yenului față de dolar care va anula o parte dintre câștiguri.