Preţul RCA riscă să crească din nou în această iarnă, dacă va fi eliminat plafonul de 25% pentru cheltuielile administrative ale firmelor de asigurări, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Reprezentanţii asociaţiei spun că prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 19% în trimestrul întâi din 2018 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, înregistrând valoarea de 589 de lei.
Totuşi, deşi preţul RCA a scăzut semnificativ în ultimii doi ani, asigurătorii au raportat oficial cele mai mari profituri din ultimii 10 ani.
„Vestea proastă este că perioada de acalmie şi echilibru din ultimii doi ani din piaţa de asigurări a luat sfârşit.(…) Preţul RCA va creşte cu certitudine din această iarnă dacă modificările dorite de asigurători vor fi aduse legii şi normei RCA”, a declarat Dan Barbu, preşedinte ASSAI.
Potrivit ASSAI, eliminarea plafonului de cheltuieli administrative de 25% existent în legea RCA va reprezenta principala cauza a creşterii preţului, ce ar putea fi resimţită încă din această iarnă.
„ASSAI solicită implicarea de urgenţă a tuturor jucătorilor impactaţi de legea RCA în vederea participării active la toate dezbaterile publice organizate de ASF în săptămânile care urmează, pe tema modificării legii şi a normei RCA, pentru că în joc este preţul unui produs obligatoriu care are toate şansele să se majoreze semnificativ dacă aceste modificări vor fi adoptate, aşa cum doreşte piaţa de asigurări din România”, a adăugat Barbu.
Comisia Europeană (CE) a decis pe 19 iulie să trimită României o scrisoare de punere în întârziere prin care îi cere să transmită observaţiile cu privire la normele sale naţionale referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto.
Conform unui comunicat de presă al Executivului comunitar, normele naţionale actuale impun o obligaţie de notificare prealabilă a oricărei intenţii de modificare a primelor, precum şi o serie de limitări ale modalităţilor de calculare a primelor de către asigurători. Comisia consideră că aceste obligaţii contravin dispoziţiilor articolelor 21 şi 181 din Directiva Solvabilitate II, astfel cum au fost interpretate de jurisprudenţa Curţii referitoare la principiul libertăţii tarifare. Legislaţia naţională menţionată cuprinde, de asemenea, dispoziţii care îi obligă pe asigurători să emită, pentru anumite categorii de vehicule, o poliţă valabilă doar pe teritoriul României şi să stabilească cuantumul primei ţinând seama de riscurile asociate.
În opinia Comisiei, aceste dispoziţii contravin articolului 14 din Directiva privind asigurarea auto, care impune ca poliţele de asigurare de răspundere civilă auto să acopere întregul teritoriu al Uniunii pe baza unei prime de asigurare unice. În cazul în care România nu acţionează în următoarele două luni, Comisia îi poate trimite un aviz motivat cu privire la această chestiune.