Alianţa restructurată dintre Renault şi Nissan se va confrunta cu un test timpuriu în India, unde producătorii auto plănuiesc noi investiţii, în încercarea de a reduce decalajul faţă de rivali, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Renault şi Nissan au convenit luni o restructurare profundă a alianţei lor, înfiinţată în 1999, care le va pune pe picior de egalitate, iar producătorul auto nipon va investi în noua divizie de vehicule electrice a grupului francez. Conform acordului, Renault îşi reduce participaţia la Nissan la 15%, de la aproximativ 43%, transferându-şi participaţia rămasă, de 28%, într-un trust francez, a informat Renault. Apoi Renault va transmite instrucţiuni mandatarului să vândă acele acţiuni, evaluate la aproximativ 4,1 miliarde de dolari, în condiţii rezonabile din punct de vedere comercial pentru grupul francez, în cadrul unui proces coordonat şi ordonat, a precizat Renault.
Renault şi Nissan au anunţat, fără a da amănunte suplimentare, că au identificat proiecte cheie în care îşi vor extinde colaborarea în India, America Latină şi Europa.
În India, piaţa cu cel mai rapid ritm de creştere a vânzărilor, noile investiţii vor fi conduse de Nissan, iar firmele evaluează vehiculele care ar putea fi lansate din 2025, printre ele putând fi inclusă o relansare a popularului SUV Duster de la Renault, au declarat sursele pentru Reuters.
De asemenea, Renault-Nissan intenţionează să revină la strategia de a fabrica în comun vehicule în India, pentru a creşte ratele de utilizare ale fabricii şi a reduce costurile. De exemplu, SUV-ul Duster este luat în considerare pentru a fi lansat atât sub brandul Nissan cât şi sub brandul Renault, adaugă sursele.
Reprezentanţii Nissan nu au răspuns solicitărilor de a comenta informaţia, iar cei ai Renault au refuzat să comenteze în privinţa detaliilor planificatelor proiecte cu Nissan.
Noua colaborare evidenţiază presiunile cu care se confruntă producătorii auto, într-un moment în care investesc în vehicule electrice, automatizare şi alte servicii software, chiar dacă cererea pentru maşini pe benzină e mai ridicată decât cea pentru vehicule electrice, în special în India. De asemenea, indică sporirea potenţialului de vânzări pe piaţa auto indiană, care anul trecut a depăşit Japonia, devenind a treia mare piaţă auto din lume.
Conform datelor S&P Global Mobility, în 2022,vânzările auto în in India au urcat cu 23%, la 4,4 milioane unităţi, în timp ce alte pieţe au fost afectate de perturbările din lanţurile de aprovizionare.
Primul test pentru alianţa restructurată Renault-Nissan ar putea fi Renault Triber, o maşină cu şapte locuri pe care firmele vor să o vândă în India sub brandul Nissan. Discuţiile pe această temă au fost amânate în perioada negocierilor ample privind structura alianţei, susţin sursele.
Renault ia în considerare o versiune electrică a modelului Kwid pentru India, anunţa luna trecută Reuters, iar Nissan analizează propunerea.
De asemenea, companiile vor să aducă în India actuala platformă a alianţei, care le va permite fabricarea unor modele mai mari, cum ar fi Duster, adaugă sursele.
Deja Renault-Nissan are o platformă pentru maşinile mici fabricate în India.
Împreună, Renault şi Nissan aveau anul trecută o cotă de piaţă de aproximativ 3% în India. Spre deosebire de Nissan, Renault nu are o prezenţă semnificativă pe pieţe majore, cum ar fi China, Statele Unite şi Japonia, ceea ce ridică miza în privinţa succesului său în India, susţin sursele. În această ţară, cei doi producători auto au interese complexe, deţinând împreună o fabrică şi un centru de cercetare-dezvoltare (R&D) în oraşul Chennai. Uzina poate produce anual aproximativ 500.000 de maşini dar funcţionează la aproximativ o treime din capacitate, arată datele din industrie.
Nissan deţine 70% din fabrică, dar vânzările sale în India sunt în urma celor ale Renault. Anul trecut, Nissan a vândut doar 35.000 vehicule pe piaţa auto indiană, 60% din nivelul livrărilor Renault, de 87.000 unităţi.
În America Latină, Renault şi Nissan vor să pună în comun platforme pentru vehicule low-cost, adaugă sursele. Alianţa are fabrici în Mexic şi Argentina.