Directiva UNECE 155, mai puțin scoasă în evidență decât normele EURO7 sau interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare termice după 2035, pune unii producători auto în situația de a opri producția unor modele.
Sunt puțini cei care au măcar o idee vagă despre ce conține directiva UNECE 155. Ei bine, pe scurt, aceasta este o măsură adoptată de Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru Europa (UNECE) se referă la uniformizarea dispozițiilor privind securitatea cibernetică a vehiculelor și a sistemelor de gestionare a securității cibernetice. Cerințele acestui regulament pot fi corelate îndeaproape cu cele stabilite prin ISO 21434.
Deși pare „inofensivă”, directiva UNECE 155 privind securitatea cibernetică are o formulare complicată care ascunde reguli mai stricte de protecție împotriva accesului hackerilor la vehicule și atrage după sine dispariția a numeroase modele de vehicule de pe piață. Și asta nu mai târziu de vara lui 2024.
Cu puțin mai puțin de trei luni până la intrarea în vigoare a noii directive UNECE 155 unii producători se află în situația de a opri, inițial, comenzile, și, ulterior, comercializarea unor modele importante. E drept că marii constructori auto și-au luat din timp măsuri de siguranță și au lansat sau au în curs de lansare vehicule care să le înlocuiască pe cele care vor deveni neconforme din vara lui 2024, însă pentru clienți asta înseamnă, de cele mai multe ori, o creștere a prețului cu care pot achiziționa mașina dorită.
Teoretic, varianta simplă de a îndeplini standardele cibernetice impuse de directiva UNECE este modernizarea sistemelor electronice ale mașinilor și dezvoltarea/instalarea de noi soft-uri, mai sigure. Din nefericire însă, în cazul anumitor modele, producătorii au ajuns la concluzia că asta ar însemna costuri care nu pot fi amortizate. Există, desigur, și mașini a căror infrastructură electrică nu permite deloc îndeplinirea UNECE 155.
În acest context, una dintre mărcile care sunt nevoite să renunțe, măcar temporar, la comercializarea unui model important este Porsche. Modelul său Macan, a cărui versiune electrică a fost întârziată de problemele de software cu care s-a confruntat întregul grup Volkswagen, nu va mai putea fi comercializat din vară. Vorbim despre versiunea cu motor termic, pentru că e-Macan, abia intrat în producție, corespunde din toate punctele de vedere noilor reglementări.
„Punerea în aplicare a directivei (n.n. – UNECE 155) nu necesită doar ajustări în implementarea tehnică, de exemplu în unitățile de control, ci și, în esență, o reorganizare a proceselor în faza de dezvoltare. De exemplu, în viitor, sistemele de management vor trebui să fie dezvoltate și certificate pentru securitate cibernetică”, explica încă din decembrie 2023 un purtător de cuvânt al Porsche pentru publicația germană Automobilwoche.
Un alt model care a ieșit deja din producție, inclusiv pentru că nu ar fi putut îndeplini stadardele de securitate cibernetică, este Volkswagen Up! Compania germană a oprit asamblarea acestui model, inclusiv în varianta sa electrică, din noiembrie 2023. Spre deosebire de colegii de la Porsche, care au posibilitatea de a acoperi pierderea rezultată din vânzările variantei termice a Macan cu cele ale versiunii electrice, sau cu alte modele apropiate ca performanțe și dimensiuni, cei de la Volkswagen duc lipsă de modele din clasa mini. Astfel, până la eventuala intrare pe piață a viitorului ID.1 – nu mai devreme de 2027, după cum susține Thomas Schaefer, șeful mărcii – cel mai mic model din oferta Volkswagen va rămâne Polo.
UNECE 155 are efecte și în zona vehiculelor comerciale. Conform presei germane, populara furgonetă Volkswagen T6.1 deja nu mai poate fi comandată și, din vară, va fi indisponibilă pe piață. De altfel, Carsten Intra, șeful Volkswagen Vehicule Comerciale, a explicat încă de anul trecut că T6.1 va dispărea din ofertă atât din cauza infrastructurii electronice deficitare pentru noile standarde, cât și pentru că îndeplinirea cerințelor cu privire la protecția pietonilor ar impune reproiectarea completă a părții frontale a vehiculului. Toate acestea ar fi însemnat costuri majore a căror recuperare ar fi fost extrem de dificilă.
Tocmai de aceea divizia de vehicule comerciale a Volkswagen a lansat deja pe piață modelul T7, însă acesta nu acoperă toate declinările „bătrânului” T6. Oficialii mărcii se așteaptă însă ca dispariția Volkswagen T6.1, să fie compensată de varianta T7, completată de vânzările electricului ID.Buzz.
Problemele cauzate de directiva UNECE 155 cu privire la securitatea cibernetică nu se rezumă la industria germană. O altă „victimă” este Renault Zoe. Chiar dacă este electric și, în teorie, ar trebui să aibă o arhitectură suficient de performantă pentru a îndeplini noile standarde, micul model electric este departe de acestea. Să nu uităm că Zoe a ajuns pe piață în 2012. Prevăzători, cei de la Renault au pregătit din timp ieșirea din scenă a modelului Zoe, în zona sa de piață intrând atât recent lansatul R5 cât și viitorul R4.
O situație cel puțin interesantă este cea a modelului Fiat 500. În acest caz, pentru că modelul 500 echipat cu motor termic, asamblat la uzina poloneză din Tychy, nu se încadrează în nomele UNECE 155, producătorul italian pare să fi decis un „retrofit” al variantei electrice dezvoltată pe o platformă mult mai nouă.
Atât publicații din Italia cât și din Marea Britanie susțin că oficialii grupului Stellantis, din care face parte marca Fiat, și-au întrebat furnizorii dacă pot livra anumite componente la uzina din Mirafiori, acolo unde este asamblat Fiat 500 electric. Prin urmare, este posibil ca modelul Fiat 500 cu motor termic comercializat în viitorul apropiat să aibă aceeași platformă cu varianta electrică. Ba chiar să fie asamblat în Italia și nu în Polonia. Deocamdată, Stellantis nu a dat detalii oficiale despre această situație.
United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) este una dintre cele cinci comisii regionale ale Organizației Națiunilor Unite. Diviza sa UNECE Transport are ca obiectiv facilitarea circulației internaționale a persoanelor și a mărfurilor prin intermediul mijloacelor de transport terestru. Ținta este îmbunătățirea competitivității, a siguranței, a eficienței energetice și a securității cibernetice în sectorul transporturilor. UNECE include 56 de state membre din Europa, America de Nord și Asia.