Norvegia este cunoscută ca fiind țara care a adoptat cel mai rapid propulsia electrică, oferind atât celor de la Tesla, cât și altor mărci electrice șansa testării produselor, înainte de a le vinde și pe alte piețe. Acum, situația din Norvegia s-a mai calmat, iar vânzările de mașini electrice au început să frâneze, însă cota de piață a propulsiei cu baterii a ajuns la cote fanteziste pentru orice altă țară din Europa.
Vânzările de automobile care folosesc și un motor cu combustie, în special cele hibride, au crescut în acest an, în Norvegia, frânând astfel tendința de electrificare completă a parcului auto al acestei țări. Estimările anterioare preziceau că în 2024 mașinile electrice vor depăși ponderea celor cu benzină, dar acest lucru ar putea să întârzie.
Norvegia vinde în prezent peste 14.000 de autoturisme electrice lunar, însă în 2024 numărul acestora a scăzut. Cu un total de 61.258 autoturisme noi, înmatriculate în acest an, Norvegia a înregistrat o scădere de 8 procente a vânzărilor auto, pe fondul scăderii cererii de mașini electrice, care reprezintă peste 80% din totalul pieței de mașini noi din această țară. Cea mai vândută marcă rămâne Tesla, dar americanii au pierdut 37,7% din clienți, în prima jumătate de an, raportat la cifrele din 2023, ceea ce înseamnă o pierdere de aproape 7.000 de vehicule pentru Tesla. Și Volkswagen, una dintre mărcile de succes pe piața de electrice, în Norvegia, are scăderi mari, de peste 25%, în 2024, din cauza scăderilor celor trei modele din familia ID.
Clienții norvegieni au migrat în schimb către noi producători: pe de o parte, au crescut vânzările Toyota, care oferă preponderent mașini hibrid și plug-in hybrid, și al altor mărci cu astfel de motoare. De cealaltă parte, clienții au preferat noi mărci electrice. Liderul preferințelor non-Tesla este Volvo EX30, dar la fel de bine modelul electric Toyota bZ4x se găsește printre cele mai vândute modele.
Dar cel mai mare avans în topul mărcilor este cel înregistrat de MG, marca britanică folosită de chinezii de la SAIC. Cu o creștere de 245% în acest an, MG a depășit în iunie vânzările Volvo și a fost a treia cea mai vândută marcă în Norvegia, ceea ce arată cât de mare este potențialul acestei mărci pe segmentul electric, dar nu doar pe acesta.
Cel mai vândut automobil din Norvegia a fost în 2024 Tesla Model Y, cu 8.400 de unități înmatriculate, ceea ce reprezintă o scădere de 45% față de anul trecut, când vindea 15.400 unități. Pe locul al doilea se află Volvo EX30, iar pe 3, VW ID.4, urmat de Toyota bZ4X și Toyota Yaris. MG4 este pe locul 6, urmat de Tesla Model 3. În top 10, se mai află Hyundai Kona, VW ID.3 și Audi Q4 e-tron. Practic, din cele 10 mașini, doar Yaris nu este electrică.
Parcul auto al Norvegiei avea la 31 decembrie 2023 un număr de 2,8 milioane de vehicule și ponderea vehiculelor complet electrice urcase în 2023 la 24,3%, adică 684.000 de unități aflate în circulație. Diferența până la benzină este mică, de numai 2,5 puncte procentuale, iar specialiștii estimau că ar putea fi depășită în 2024, dar fiind faptul că mașinile exclusiv pe benzină aproape că nu se mai vând. Dieselurile, în schimb, sunt în continuare numeroase, pentru că vânzările lor au fost foarte mari în deceniile trecute.
Peste un milion de autoturisme cu motorină vor avea nevoie de mulți ani, pentru a fi scoase din circulație. Nici hibridele nu au șanse să obțină o majorare a cotei de piață prea rapidă, chiar dacă 2024 adus o creștere a ponderii lor.
Datele analizate de Profit.ro arată că media emisiilor de CO2 pe vehicul nou vândut în Norvegia a crescut la 18 g/km, cu 4 grame mai mult decât în urmă cu un an, ceea ce se traduce printr-o creștere a vânzărilor de mașini cu combustie, în oricare din variantele acestora. În același timp, valoarea medie a emisiilor de CO2 la mașinile cu benzină, inclusiv hibridele cu benzină, a scăzut cu 9 grame, la 113 g/km, datorită performanțelor tot mai bune ale sistemelor hibride, în timp ce motorizările PHEV și-au menținut media emisiilor la 24 g/km. Creșterile de emisii sunt mai mici pe segmentul de autoturisme: un gram creștere al valorii medii, respectiv 15 g/km, o scădere de 3 grame la motoarele cu benzină, inclusiv hibride (116 g/km) și o stagnare la PHEV, la 26 g/km.
Concret, în luna iunie, ponderea electricelor a scăzut la 80%, față de 82% în iunie 2023, fiind înregistrată o creștere în segmentul de emisii de 51 – 110 g/km, adică în cel al hibridelor, și în cel de 121 – 130, adică al motoarelor doar pe benzină. A scăzut în schimb segmentul PHEV la 5,2%, de la 9% cât era în urmă cu un an.
De la începutul anului, segmentul de mașini pur electric a urcat la 85%, de la 83% în 2023, iar cel al PHEV-urilor a scăzut la 3,4%, de la 7%, dar tendința ultimelor luni arată că revin în atenția publicului hibridele.