Sistemele Avansate de Asistență a Șoferului (ADAS), obligatorii pe toate vehiculele noi vândute în Uniunea Europeană, se confruntă cu o problemă majoră: lipsa de încredere a utilizatorilor. Deși tehnologia, care include funcții precum asistența inteligentă a vitezei, frânarea de urgență și menținerea benzii, a fost introdusă pentru a crește siguranța, șoferii preferă, în multe cazuri, să le dezactiveze.
Componentele ADAS: Obligatorii, dar Neapreciate
Pachetul de bază ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) este mandatat prin legislația europeană și utilizează senzori și camere pentru a controla funcțiile esențiale ale mașinii. Pe lângă acestea, multe mărci oferă și sisteme de autonomie de Nivel 2 (sau 2+), cum ar fi cruise control-ul adaptiv care menține distanța de siguranță.
Cu toate acestea, un studiu realizat de Allianz în Europa arată că peste 70% dintre șoferii chestionați consideră că această tehnologie nu este suficient de dezvoltată pentru a fi implementată pe șosele în anii următori.
Unde Se Rupe Lanțul Încrederii?
Un studiu mai detaliat, efectuat de Uscale pe 4.000 de șoferi, scoate în evidență o discrepanță mare în modul în care sunt percepute diferitele funcții ADAS:
| Sistem ADAS | Percepție „Bine/Foarte Bine Dezvoltat” |
| Monitorizarea Unghiului Mort | 95% |
| Pilotul Automat Adaptiv | 88% |
| Parcarea Automată | 84% |
| Recunoașterea Limitelor de Viteză | 38% consideră că necesită îmbunătățiri |
| Asistența la Schimbarea Benzii | 28% consideră că necesită îmbunătățiri |
Rezultatul cel mai îngrijorător este că mulți șoferi evită să folosească aceste sisteme:
- Doar 13% folosesc în mod regulat tehnologia de asistență la schimbarea benzii.
- Doar 50% folosesc sistemul de recunoaștere a semnelor rutiere.
📢 „Am fost cu adevărat surprins. Când 10 până la 40% dintre șoferi consideră că sistemele ADAS din vehiculul lor nu sunt mature și aproximativ 10% se simt anxioși în timp ce le utilizează, acesta este un semnal de alarmă pentru industrie.”
— Axel Sprenger, CEO, Uscale
Siguranța vs. Încrederea Șoferului
În ciuda cazurilor semnalate de funcționare eronată și a neîncrederii șoferilor, specialiștii și instituțiile europene susțin că numărul accidentelor a scăzut de la introducerea ADAS. Acesta a fost și motivul pentru care Comisia Europeană și Parlamentul European au impus obligativitatea lor (GSR2).
Asigurătorii anticipează, de asemenea, o reducere a cheltuielilor și, implicit, o scădere a primelor de asigurare, datorită eficienței teoretice a noilor sisteme.
Totuși, studiul Uscale subliniază o realitate clară: deși șoferii au, conform legii, posibilitatea de a le dezactiva înainte de a porni la drum, autonomia completă va fi posibilă doar atunci când încrederea în toate sistemele de asistență va fi totală. Până atunci, munca de îmbunătățire și calibrare a tehnologiei trebuie să continue.