O amendă mai puțin obișnuită a fost anunțată de un tribunal federal din Australia, în procesul intentat de autoritățile locale constructorului Mercedes-Benz. Motivul este dat de modul în care producătorul de automobile și-a derulat campania de comunicare în campania de rechemări Takata.
Airbagurile Takata au produs pagube uriașe industriei auto din lume, defecțiunile capselor fiind la originea campaniilor de rechemare pentru aproape toate mărcile auto din lume, milioane de vehicule fiind vizate de aceste rechemări care au pus în pericol vieți omenești.
Toate companiile s-au conformat și au adus în service mașinile, pentru a le verifica și înlocui airbagurile defecte, cu costuri imense. Mercedes-Benz are însă de plătit în acest scandal și dintr-un motiv mai puțin obișnuit: judecătorii din Australia au ajuns la concluzia că marca „a eșuat să atragă atenția clienților, într-un limbaj de impact”, atunci când și-a anunțat clienții că trebuie să aducă mașinile la reparat. Procesul a țintit intervențiile operatorilor din call-center care în intervalul 2018 – 2020 au lăsat de înțeles că situația n-ar fi atât de gravă și defectele constatate la airbagurile Takata n-ar fi produs accidente și răniri sau decese. Mercedes-Benz și-a recunoscut parțial greșeala, în tribunal, mai ales că, numai în Australia, s-au înregistrat mai multe accidente cauzate de airbagurile Takata, inlcusiv ale unor mașini Mercedes-Benz, iar într-un caz s-a produs și un deces.
Compania și-a argumentat poziția spunând că nu a fost o acțiune deliberată, potrivit presei din Australia, fiind înregistrate doar câteva cazuri, ale unor subcontractori, dintr-un total de 50.000 de apeluri telefonice. Mai mult, toate mașinile ai căror proprietari au fost apelați au ajuns în service și au primit noi airbaguri.
Judecătorii au stabilit că Mercedes-Benz va trebui să plătească 12,5 milioane de dolari amendă, la care se adaugă despăgubiri de 100.000 de dolari pentru Comisia de Concurență din Australia, care a demarat procesul împotriva constructorului german. Aceștia au declarat că este pentru prima dată când o companie este penalizată pentru erori în îndeplinirea unei rechemări. „Această decizie trimite un semnal puternic pentru companii care trebuie să se conformeze în obligațiile lor pentru siguranța produselor”. Scandalul Takata a început încă din 1998 și a repornit la începutul anilor 2000, fiind înregistrate cel puțin 27 decese și peste 400 de răniri din accidente produse ca urmare a funcționării defectuoase a airbagurilor. Cel puțin 20 de mărci auto au fost implicate în rechemări cauzate de airbagurile Takata, numărul mașinilor implicate fiind de ordinul zecilor de milioane, fiind necesară înlcuirea a peste 60 de milioane de airbaguri. Campania este în desfășurare și în zilele noastre.