Mazda 3 surprinde clasa compactă cu o nouă generație care vrea să rescrie complet regulile jocului în segment. Acum frumosul model a primit și un motor pe măsură: Skyactiv X.
Noua Mazda3 reprezintă viitorul Mazda și aduce îmbunătățiri majore la toate nivelurile: design, performanțe, confort și calitate, tehnologie și siguranță, consum și emisii. Filosofia de design KODO, sufletul mișcării – a evoluat spre un nou nivel, iar noua ne place foarte mult ce vedem. Modelul de test are un design sportiv, seducător și dinamic. Diferențele față de Mazda 3 și restul mașinilor din clasa compactă se observă atât în designul spoilerului frontal, cât și al stopurilor. Acestea au pur și simplu noi forme, mai ascuțite și futuriste, ele vor face ca această mașină să pară foarte actuală chiar și peste 10 ani.
Sub capotă avem rimul motor de serie din lume, care folosește tehnologia unică Mazda de aprindere prin compresie controlată cu scânteie (Spark Plug Controlled Compression Ignition – SPCCI), are o capacitate de 2l și poate genera 180CP la 6.000 de rotații/minut, însă asigură un nivel de cuplu de 224Nm ce poate fi resimțit încă de la 3.000 de rpm. Skyactiv-X este primul motor de serie de acest tip din lume, alimentat cu benzină, care combină aprinderea cu scânteie, specifică unui motor pe benzină, cu aprinderea prin compresie, specifică unuia diesel.
Noua Mazda3 Skyactiv-X este echipată cu tehnologia Mazda M Hybrid, ca dotare standard. Sistemul inteligent de 24V reduce consumul de combustibil, crește autonomia și scade nivelul emisiilor prin refolosirea energiei recuperate în timpul decelerării, pentru a alimenta un motor electric ce asistă motorul de bază.
Comportamentul dinamic al noii compacte Mazda a fost îmbunătățit, Mazda 3 fiind undeva spre vârful clasei compacte din acest punct de vedere. Pe autostradă pare că se lipește de asfalt, fiind foarte aproape de dinamica unei mașini cu pretenții sportive. Cu noul motor, Mazda 3 și-a crescut și pretențiile sportive. Mai mult, este prima Mazda compactă cu tracțiune integrală din istoria modelelor 3.
Interiorul este gândit conform temei minimaliste „less is more”, iar accentul a fost pus pe confort și pe calitatea materialelor. Este drept, la fel ca la noile Mazda6 sau CX-5, avem un iz puternic de clasă premium și în Mazda3. Apoi, mai avem ceva de spus despre ergonomie: elementele care înconjoară șoferul sunt dispuse simetric pe două axe, una transversală, de-a lungul bordului, pentru a păstra cât mai aproape de linia ochilor elementele importante, și una longitudinală, care asigură poziționarea ergonomică a persoanei care stă în fața volanului. Modelul este echipat standard cu proiecție laser pe parbriz și un display central color de 8,8 inchi, acționabil prin intermediul comenzilor de pe volan sau al centrului de comandă HMI de pe consola centrală. Sistemul audio a fost, de asemenea, regândit pe baza studiilor Mazda și asigură o calitate ridicată a sunetului. Acesta oferă conectivitate USB și Bluetooth, Apple Carplay și Android Auto, are sistem de navigație integrat și recepție radio digitală (ADB).
La nivel de spațiu interior, noua generație Mazda3 este mai generoasă decât precedenta. 4 persoane au spațiu suficient aici, dar și loc pentru bagaje. În plus, avem tot felul de inovații: cotiera centrală a fost mutată mai în față iar suporturile de pahare poziționate în fața schimbătorului. Volanul a fost, la rândul său, redesenat și este și mai ergonomic.
Noua Mazda3 este echipată cu sisteme avansate de siguranță, cum este FCTA (Front Cross Traffic Alert) care folosește radare instalate pe lateralele mașinii pentru a detecta vehicule care se apropie din unghiurile moarte în intersecții în T și avertizează șoferul. Un alt sistem nou monitorizează șoferul prin intermediul unei camere și a unui LED cu infraroșu instalate în lateralele ecranului central. Echipamentele analizează mișcările ochilor și fizionomia șoferului pentru a determina nivelul de oboseală și de atenție și îl avertizează sonor dacă este nevoie. Totodată, sistemul funcționează în tandem cu asistentul inteligent de frânare și scurtează timpul de atenționare la frânare. Al treilea nou sistem care contribuie la creșterea nivelului de siguranță a noii Mazda3 este Cruising & Traffic Support care asistă accelerarea, frânarea și direcția în ambuteiaje pe autostradă pentru a menține o distanță corespunzătoare față de vehiculul din față.
Mazda3 2.0 Skyactiv-X AWD
Viteza maximă: 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h s: 8,5
L/l/î: 4.460/1.795/1.435
Masă proprie: 1.411 kg
Cilindree (cmc): 1.998
Putere (CP): 181 la 3.000 rpm
Cuplu maxim (Nm): 224
Consum mediu: 7,5 l/100 km
Cutie viteze: manuală, 6 trepte