Lamborghini Squadra Corse lansează astăzi primul său prototip hibrid de curse de anduranță, SC63, la Festivalul Vitezei de la Goodwood. Mașina LMDh a fost dezvăluită la Goodwood Festival of Speed, înaintea programelor de curse din 2024, din Campionatul Mondial de Anduranță FIA și IMSA WeatherTech Sportscar Championship
SC63, care va începe testele în câteva săptămâni, este pregătit să concureze în clasa Hypercar a Campionatului Mondial de Anduranță FIA 2024, inclusiv în Cursa de 24 de ore de la Le Mans, și în clasa GTP a Cupei IMSA WeatherTech Sports Car Championship Endurance Cup, care cuprinde curse clasice precum Cursa de 24 de ore de la Daytona și Cursa de 12 ore de la Sebring. Lamborghini a încheiat un parteneriat cu echipa italiană Iron Lynx pentru a rula mașina în competițiile internaționale și a semnat cu piloți de clasă din lumea Formulei 1 și a curselor de anduranță.
Proiectul LMDh reprezintă un nou concept de curse și se încadrează în strategia Direzione Cor Tauri prezentată în 2021: o agendă pentru electrificare care va conduce compania spre hibridizarea întregii game de modele până la sfârșitul anului 2024, îmbunătățind în același timp emoția și performanțele la volan. Datorită modelului SC63, această abordare a fost aplicată și programului de motorsport, reprezentând un nou pilon al Manifestului Lamborghini: Driving Humans Beyond.
„SC63 este cea mai avansată mașină de curse produsă vreodată de Lamborghini și urmează planul „Direzione Cor Tauri” stabilit de marcă pentru electrificarea gamei noastre de produse„, a declarat Stephan Winkelmann, președinte și CEO Lamborghini. „Oportunitatea de a concura în unele dintre cele mai mari curse de anduranță din lume cu un prototip hibrid se potrivește cu viziunea noastră pentru viitorul mobilității de înaltă performanță, așa cum am demonstrat-o pentru mașinile legale de stradă odată cu lansarea Revuelto. SC63 LMDh este pasul spre cele mai înalte eșaloane și spre viitorul sporturilor cu motor pentru echipa noastră Squadra Corse.”
SC63 dispune de un motor V8 biturbo de 3,8 litri, dezvoltat de inginerii Lamborghini special pentru programul de curse. Motorul are o configurație în „V rece”, ceea ce înseamnă că turbinele sunt montate în afara unghiului în V al motorului, ceea ce le face mai ușor de răcit și de întreținut. În plus, soluția „V rece” scade masa și optimizează centrul de greutate al mașinii. Această soluție, combinată cu un echilibru și o atitudine aerodinamică special dezvoltată, a fost identificată ca fiind cea mai eficientă pentru a obține cea mai bună aderență a pneurilor, precum și un echilibru perfect, manevrabilitate și viteză constantă atât pe un singur tur, cât și în cursele de lungă distanță.
Puterea motorului și a sistemului hibrid, care este standard pentru toate automobilele din categoria LMDh, este limitată prin regulament la 500 kW (680 CV). Unitatea de putere este gestionată de o unitate de control electronic Bosch. Setul de reguli LMDh specifică o cutie de viteze, o baterie și o unitate motor-generator (MGU) standard, ceea ce ajută la limitarea costurilor de dezvoltare a prototipului.
Inginerii Lamborghini au reușit să-și exercite influența asupra tuturor aspectelor mașinii. Deși cutia de viteze este standard pentru toate mașinile LMDh, există totuși libertatea de a o personaliza în funcție de cerințele mărcii, inclusiv în ceea ce privește selectarea rapoartelor de transmisie și alunecarea diferențialului mecanic.
„Motorsportul este, pentru noi, și un teren de testare valoros și solicitant pentru tehnologia noastră„, declară Rouven Mohr, Chief Technical Officer Lamborghini „Modelul LMDh, Lamborghini SC63, este o provocare interesantă atât din punct de vedere tehnic, cât și uman. Dezvoltarea motorului cu combustie internă, a caroseriei eficiente din punct de vedere aerodinamic și a pachetului tehnic general este un proces care ne-a impulsionat să ne ridicăm constant propriile standarde. Acum a venit momentul să punem roțile în mișcare, la propriu, pe pistă, pentru a fi pregătiți și competitivi în sezonul 2024. Pe măsură ce lucrăm la dezvoltare, suntem atenți și la oportunitățile de transfer tehnologic. Vom prelua experiențele de învățare din motorsport și le vom aplica, acolo unde este posibil, la viitoarele noastre mașini de serie.”
Lamborghini a ales renumiții experți Ligier ca parteneri pentru a dezvolta și construi monococa. Fiind primul producător care a ales Ligier pentru un proiect LMDh, Lamborghini a avut libertatea de a specifica cerințele sale, inclusiv dezvoltarea designului suspensiei față cu tijă de împingere, distribuția generală a greutății și accesibilitatea pentru service-ul părțillor importante ale mașinii. Carcasa mediană, care umple spațiul dintre partea din spate a motorului și partea din față a cutiei de viteze, afectează pozitiv rigiditatea torsională și a fost proiectată pentru a găzdui motorul electric.
Un alt aspect cheie al dezvoltării este sistemul de frânare, care își propune să ofere cel mai înalt nivel de performanță și fiabilitate, în toate condițiile de drum. Cursele de anduranță solicită foarte mult frânele, iar primul obiectiv a fost găsirea unui compromis între greutate și durabilitate, răcire eficientă și, de asemenea, un sistem care să se adapteze la diferite stiluri de condus.
Caroseria a fost proiectată de departamentul de design Centro Stile al Lamborghini, împreună cu echipa de design de curse. Aceasta prezintă indicii stilistice foarte clare ale mărcii, inclusiv farurile și stopurile reprezentative, în formă de Y.
„Încă de la început, am spus echipei de design că mașina trebuie să fie perfect funcțională, dar am vrut să creăm un model care să fie imediat recunoscut drept un Lamborghini„, spune Mitja Borkert, șeful departamentului de design Lamborghini de la Centro Stile. ” Reperul principal de identificare pentru partea din față și din spate a modelului SC63 este dat de semnătura luminoasă în formă de y. Dimensiunea habitaclului și caracterul principal al mașinii sunt determinate de regulile sportive, dar am implementat, de asemenea, indicii stilistice ale mărcii noastre în întreaga mașină. Integrată în panoul lateral al caroseriei puteți vedea o conductă NACA inspirată de priza de aer a modelului Countach. Pasajul roților din spate dă impresia de accelerare spre partea din față, iar acest lucru se leagă de limbajul de design al pasajelor roților de la Lamborghini, care poate fi văzut și pe Revuelto.”
Mașinile vor fi vopsite într-o livrea familiară, în concordanță cu brandingul văzut pe Huracán GT3 challenger. Mașinile SC63 vor rula în verde Verde Mantis, cu o bandă neagră Nero Noctis pe habitaclu, capota față, difuzorul din carbon, eleronul și aripa spate. Ele vor avea, de asemenea, culorile tricolorului italienesc – verde, alb și roșu – și vor purta marca partenerului de lungă durată al Lamborghini, producătorul elvețian de ceasuri Roger Dubuis.
Schema de răcire a mașinii a decis o mare parte din inginerie și proiectare. De exemplu, prizele de aer în suporturile laterale din spatele cockpit-ului au trecut prin mai multe iterații, înainte de a se ajunge la un design final. Echipa a încorporat opt radiatoare diferite, inclusiv două intercoolere, un radiator pentru cutia de viteze, un condensator pentru aerul condiționat, un radiator pentru sistemul de recuperare a energiei (ERS), unul pentru sistemul de stocare a energiei (ESS) și două radiatoare de apă.
Una dintre limitările regulamentului menționează permiterea unei singure configurații de kit de caroserie, iar modificările pe care echipele pot să le facă la acel kit, de la o cursă la alta, sunt limitate. Prin urmare, echipa de proiectare trebuie să ia în considerare scenariul cel mai pesimist, cum ar fi temperaturile ambientale ridicate, și să gestioneze eficiența termică a mașinii atât pe circuitele IMSA, cât și pe cele WEC.
SC63 a fost proiectat și dezvoltat pentru a oferi cea mai largă „fereastră de operare” posibilă, pentru a optimiza performanța și, în același timp, pentru a putea proteja anvelopele chiar și pe cele mai agresive suprafețe de circuit. Înaintea testelor pe pistă, o muncă intensă de cercetare s-a desfășurat în lumea virtuală, cu ajutorul unui simulator Driver in the Loop (DiL).
Un ajutor suplimentar a venit din partea piloților de fabrică Lamborghini, Mirko Bortolotti și Andrea Caldarelli, alături de noii piloți Daniil Kvyat și Romain Grosjean. Ultimii doi au experiență recentă în cursele de mașini hibride în Formula 1 și au putut ajuta inginerii să pună la punct sistemul LMDh, în special să proiecteze comenzile de pe volan, pentru a permite pilotului să controleze funcțiile necesare ale sistemului hibrid.
„Anul acesta marchează nu numai cea de-a 60-a aniversare a mărcii noastre, ci și cea de-a 10-a aniversare a Squadra Corse, divizia de motorsport a Lamborghini”, spune Giorgio Sanna, directorul departamentului de motorsport Lamborghini. „În ultimul deceniu, am obținut rezultate extraordinare. Pornind de la zero, am câștigat unele dintre cele mai prestigioase curse de anduranță din categoria GT, pentru mașinile noastre de curse de serie. Printre acestea se numără trei victorii de clasă la cursa de 24 de ore de la Daytona și două victorii consecutive la cursa de 12 ore de la Sebring. Acum suntem pregătiți pentru ceea ce reprezintă cel mai mare pas spre viitorul motorsportului, măsurându-ne cu cei mai buni producători din lume.”
Începând cu 2024, o mașină va concura în Campionatul Mondial de Anduranță FIA. Cea de-a doua mașină va concura în cursele Campionatului nord-american de anduranță din seria IMSA. Echipa Iron Lynx, prezentată ca partener la Marea Finală Lamborghini din 2022, va conduce mașinile în ambele serii, iar linia de piloți îi va include pe Bortolotti, Caldarelli, Grosjean și Kvyat. Alți piloți vor fi confirmați mai târziu, în 2023.
Directorul și CEO-ul echipei Iron Lynx, Andrea Piccini, a declarat: „Implicarea într-un proiect atât de ambițios este o experiență unică în viață. Suntem onorați și extrem de încântați să facem parte din el și să începem un nou capitol pentru Iron Lynx cu Lamborghini. A fost uimitor să vedem cum totul prinde în sfârșit contur pentru dezvăluirea modelului SC63. Toată lumea de la Iron Lynx este nerăbdătoare să înceapă testele. Aceasta este, fără îndoială, una dintre cele mai mari provocări cu care ne-am confruntat vreodată ca echipă, iar acum așteptăm cu nerăbdare să vedem SC63 pe circuit.”