Investițiile chineze directe în străinătate de-a lungul lanțului valoric pentru vehiculele electrice (EV) au înregistrat probabil un nou nivel record în 2023, conform unui raport publicat de firma de cercetare Rhodium Group, specializată pe evoluțiile din China, transmite Reuters.
Temerile în creștere legate de supracapacitatea industrială chineză, care duce la inundarea Uniunii Europene cu produse ieftine, în special vehicule electrice, deschide un nou front în războiul comercial dintre Occident și Beijing, care a început în 2018, odată cu impunerea de către Washington a taxelor vamale.
Datele Rhodium Group arată că în 2023 firmele din China au investit 28,2 miliarde de dolari în industriile bazate pe EV, ușor sub nivelul de 29,7 miliarde de dolari din 2022, dar cifrele nu includ câteva proiecte majore, a căror valoare nu este cunoscută, cum ar fi fabrica BYD din Ungaria și participarea de 25% a Gotion într-un producător de baterii din Slovacia.
Excesul de vehicule al Chinei s-ar putea ridica la 10 milioane pe an, arată estimările firmei de consultanță Automobility, echivalentul a două treimi din toată producția din America de Nord din 2022.
Politica comercială a Bruxelles-ului față de China este acum mai protecționistă. Comisia Europeană a lansat în octombrie o anchetă prin care caută să stabilească dacă vehiculele electrice mai ieftine produse în China beneficiază în mod incorect de subvenții de stat. China a denunțat ancheta pe care a calificat-o drept un „protecționism pur” și a subliniat că este probabil să dăuneze relațiilor comerciale sino-europene.
Iar în decembrie Casa Albă a prezentat un plan ce prevede excluderea Chinei din lanțul de aprovizionare cu baterii.
„Aceste evoluții din partea autorităților de reglementare au stimulat investițiile producătorilor din China, care realizează că o strategie bazată doar pe export ar putea duce la riposte politice severe în economiile gazdă și le-ar tăia accesul de pe piețe profitabile. Producătorii de baterii din China aduc cu ei o parte însemnată din lanțul valoric atunci când se extind în afara țării, probabil ca răspuns la majorarea cererii pe piață și a presiunilor legate de relocare”, susțin analiștii de la Rhodium Group.
Aceștia au explicat că încetinirea pieței EV din China îi stimulează de asemenea pe producătorii auto chinezi să-și majoreze investițiile externe, în timp ce companiile auto din UE și SUA vor ca producătorii de baterii să-și înființeze facilități aproape de fabricile lor, pentru a reduce costurile de transport și a preveni perturbările din lanțurile de aprovizionare.
Dar este o situație dificilă și pentru autoritățile chineze, care vor să evite „transferul invers de tehnologie”, ținând cont de avantajul relativ al Beijingului în acest domeniu și de faptul că operațiunile de peste hotare ale producătorilor auto chinezi amenință profitabilitatea fabricilor EV și de baterii din China.
„Ca și în alte economii avansate, putem începe să asistăm în China la divergențe între interesele firmelor și ale Guvernului, în condițiile în care companiile vor să-și majoreze veniturile și profiturile prin investiții externe în timp ce guvernul încearcă să prezerve investițiile interne”, se arată în raport.