Grupul Gac testează tehnologia care promite o reducere drastică a emisiilor de CO2, la costuri economice şi pe scară largă, scăzând şi dependenţa de petrol.
În timp ce Occidentul este puternic angajat într-o tranziţie către maşinile electrice, China continuă experimentele pe motoarele cu ardere internă care folosesc amoniacul drept combustibil.
Publicaţia de specialitate „Car and Driver” dedică un reportaj testelor aflate în desfăşurare la grupul Gac. Ţara asiatică nu se gândeşte la abandonarea motorizării în masă cu cilindri şi pistoane, ci mai degrabă studiază tehnologii pentru a reduce dependenţa de petrol.
Guangzhou Automobile Group Co., Gac, are sediul în Zhujiang şi nu este o companie mică. În 2022, Gac a produs 2,47 milioane de vehicule şi este legată de o serie de acorduri de colaborare cu mulţi producători auto străini, inclusiv japonezi.
Gac este deja un nume puternic în sectorul maşinilor electrice. Vara trecută, compania a prezentat un motor de 2 litri alimentat cu amoniac lichid şi capabil să garanteze o putere de 163 cmc, cu emisii reduse cu 90% faţă de o soluţie similară pe benzină.
De aici, interesul pe care revista „Car and Driver” îl arată faţă de idee: cu amoniac te poţi lipsi aproape complet de combustibilii tradiţionali, cel puţin teoretic.
Până în prezent, China deţine 28,4% din cele 180 de milioane de tone de amoniac produse într-un an la nivel mondial. Din punct de vedere tehnic, amoniacul este un gaz inodor, incolor.
El poate fi lichefiat la o presiune destul de scăzută, de 6,3 atmosfere, iar compoziţia sa este cu adevărat interesantă, cu un atomi de azot (N) şi trei de hidrogen (H).
Formula NH3 dezvăluie absenţa literei C, adică lipseşte carbonul care este eliberat în timpul arderii şi se leagă de oxigen în formula CO2, adică dioxid de carbon. Prin urmare, nu există emisii de evacuare.