Viitoarele tehnologii bazate pe Realitate Virtuală vor oferi moduri mult mai confortabile de a testa o mașină înainte de achiziție. Apariția tehnologiilor bazate pe Realitate Virtuală (Virtual Reality sau, prescurtat, VR) este așteptată să modifice fundamental în următoarele decenii modul în care trăim.
Cinematografele îi vor „scufunda” pe spectatori în filmele VR, pacienții vor primi tratamente VR, iar clienții vor accesa o lume diferită a produselor și serviciilor de care sunt interesați, permițând dezvoltarea unei noi dimensiuni în ceea ce privește ideea de testare a produselor. Iar mașinile nu vor face excepție.
Ford integrează mai mult decât oricând Realitatea Virtuală în procesul de design al mașinilor sale. Iar acum, compania studiază modurile în care tehnologia ar putea modifica experiența de achiziție a mașinii.
„Suntem în fața unei coli albe de hârtie. Este ușor să ne imaginăm însă că un client interesat să cumpere un SUV ar putea experimenta un drive test peste dunele din deșert fără să fie nevoit să iasă din confortul propriei case”, spune Jeffrey Nowak, director al biroului Global Digital Experience în cadrul Ford Motor Company. „În mod similar, dacă îți cauți o mașină de oraș, ai putea sta acasă, relaxându-te în pijamale și încercând traseul virtual până la școală în condiții de trafic aglomerat imediat după ce copiii au mers la culcare”.
Clienții magazinelor online pot deja să testeze și să vadă dacă li se potrivesc viitorii ochelari sau noile haine înainte de achiziție. Aceștia pot chiar să vadă cum arată viitoarea lor mașină în fața propriei case. Dar, conform declarațiilor lui Sheryl Connelly, manager al biroului de trenduri globale și viziune a viitorului în cadrul Ford, acești clienți se blochează uneori în fața ofertei foarte bogate pe care o au în față, fenomen care duce la așa-numita „dilemă decizională”.
„Pe internet, clienții se lovesc de o abundență de opțiuni, lucru care le afectează procesul de decizie”, spune Connelly. „Produsele și serviciile se adaptează la o nouă
Cel mai important resort al vânzărilor auto – după problema practică a bugetului – este unul „pur emoțional”(3), iar drive testul poate fi o „primă întâlnire” crucială între client și potențiala sa viitoare mașină. Oferindu-le clienților posibilitatea de a testa diferite mașini în același timp – indiferent de locul în care se află aceștia și pentru ce perioadă de timp doresc, Realitatea Virtuală ar putea implica faptul că un client va avea o idee mult mai clară legată de mașina pe care o dorește înainte de a trece pragul showroom-ului. Mergând mai departe, cumpărătorii ar putea experimenta chiar și mirosul specific de mașină nouă al modelului preferat.
Ford explorează în acest moment potențialul pe care-l are o gamă de tehnologii bazate pe Realitatea Virtuală și Realitatea Augmentată prin care peste imaginile din lumea reală pot fi suprapuse straturi de holograme digitale. Acestea le vor oferi clienților posibilitatea de a interacționa cu toate fațetele unor produse conform propriilor nevoi.
„Prognozăm că, într-o zi, fiecare client va putea să identifice și să-și construiască virtual exact mașina pe care o dorește – de la culoarea caroseriei la detaliile finisajelor de la interior – și să simuleze teste în locul și în momentul pe care le consideră potrivite. Acest scenariu va putea fi creat conform dorințelor personale ale fiecărui cumpărător”, spune Nowak. „Nu există nicio limită la nivelul profunzimii detaliilor. Posibilitățile sunt infinite”.
Ford utilizează deja intens Realitatea Virtuală în centrele sale de design. O zonă dedicată și construită după ultimele tendințe în domeniu se află la Studioul de Design din Köln, Germania, acolo unde designerii pot să experimenteze vizual mașinile fără a fi nevoie de prezența fizică a acestora. Acest lucru le oferă posibilitatea de a îmbunătăți mult mai rapid și mai eficient aspectul vizual al materialelor de calitate superioară și finisajele. Pe noua generație Fiesta, designerii au putut să analizeze astfel și să confirme localizarea comenzilor mașinii, designul planșei de bord și pozițiile pe care le experimentează șoferul și pasagerii pe scaune.
„Oamenii decid în doar trei minute dacă le place sau nu un produs, iar acest lucru este valabil și pentru mașini”, spune Amko Leenarts, directorul global al biroului de design interior Ford. „Din primul moment în care intri în mașină îți formezi conexiuni cu mirosul specific din habitaclu, cu modul în care se simt suprafețele la nivel tactil sau cu sunetul pe care-l fac ușile când se închid. Iar aceste conexiuni devin foarte puternice dacă noi, designerii, putem să dezvoltăm o experiență perfectă pentru client”.