Pe măsură ce rivalii chinezi şi Tesla scot la iveală slăbiciunile competitive ale celor mai mari producători de automobile din Europa, a devenit clar că sentimentul de urgenţă este în creştere.
Există o „recunoaştere perfectă a faptului că, în viitor, companiile care nu sunt pregătite să facă faţă concurenţei chinezeşti se vor pune singure în dificultate”, a declarat Carlos Tavares, directorul general al Stellantis, compania creată în urma fuziunii din 2021 dintre grupul italian Fiat şi grupul francez PSA. El a declarat anterior că industria auto europeană se confruntă cu o „baie de sânge” dacă nu se adaptează.
Împinşi de încetinirea ritmului de adoptare a vehiculelor electrice, directorii din industria auto discută idei care merg de la punerea în comun a resurselor de dezvoltare până la gruparea afacerilor la nivel european pentru a concura mai bine cu rivalii din Asia. Următoarele luni sunt cruciale, scrie Bloomberg.
Un „Airbus al automobilelor”
În 2025, în Uniunea Europeană vor intra în vigoare norme mai stricte privind emisiile, ceea ce înseamnă că producătorii trebuie să vândă mai multe maşini electrice, în caz contrar urmând să se confrunte cu amenzi mari.
Pe măsură ce presiunea se accentuează asupra producătorilor auto europeni pentru a vinde mai multe vehicule electrice, producătorii chinezi susţinuţi de stat intră pe piaţă cu modele care sunt adesea mai bune şi mai ieftine.
Directorul general al Renault, Luca de Meo, a pledat pentru o alianţă asemănătoare cu cea care a creat un constructor european de avioane pentru a concura cu Boeing prin punerea în comun a activelor din Germania, Franţa, Spania şi Marea Britanie. CEO-ul Renault a susţinut că un „Airbus al automobilelor” ar ajuta la împărţirea costurilor masive de construcţie a vehiculelor electrice ieftine, permiţându-le în acelaşi timp să beneficieze de o scară mai mare.
Apar diferite abordări. Tavares, de la Stellantis, a discutat deschis despre interesul pentru fuziuni şi achiziţii, în timp ce alţii se concentrează mai mult pe colaborări mai puţin spinoase.
Săptămâna trecută, Luca de Meo a minimalizat speculaţiile privind o combinaţie majoră, declarând pentru Bloomberg că agilitatea este mai importantă decât mărimea. El a confirmat că discuţiile privind o platformă comună pentru vehicule electrice au loc „în stânga şi în dreapta”.
O reorganizare în Europa s-ar putea extinde în SUA, unde General Motors şi Ford reduc, de asemenea, investiţiile în vehicule electrice şi au indicat că sunt deschise la parteneriate cu alte companii. Administraţia preşedintelui Joe Biden ia în considerare posibilitatea de a acorda producătorilor mai mult timp pentru trecerea la maşinile electrice, a relatat New York Times în weekend.
Ultima şansă pentru Europa
Dacă producătorii de automobile din Europa nu reuşesc să elaboreze un plan B funcţional, riscă să provoace o bulversare într-o industrie care are aproximativ 13 milioane de angajaţi şi reprezintă 7% din economia UE.
Discuţiile privind cooperarea în domeniul vehiculelor electrice s-ar putea dovedi critice pentru Volkswagen, în condiţiile în care gigantul auto se confruntă cu dificultăţi în ciuda investiţiilor masive. În urma scandalului diesel din 2015, cel mai mare producător auto din Europa a stabilit, fără îndoială, cel mai ambiţios impuls al industriei de vehicule electrice sub conducerea directorului general de atunci, Herbert Diess. Dar problemele tehnice au întârziat modelele electrice cheie, contribuind la înlăturarea sa în 2022.
Succesorul său, Oliver Blume, a revenit asupra multor iniţiative, inclusiv renunţarea la o fabrică de 2 miliarde de euro în Germania. Executivii le-au spus lucrătorilor să se pregătească pentru reduceri suplimentare de costuri în acest an.
Dacă nu reuşesc să readucă strategiile pe drumul cel bun, constructorii de automobile din Europa riscă să rămână şi mai mult în urmă.
S-ar putea să mai aibă o ultimă şansă. VW, Stellantis şi Renault lucrează în mod independent la modele care costă 25.000 de euro sau mai puţin, în timp ce Mercedes şi BMW plănuiesc să lanseze mai multe vehicule electrice noi cu tehnologie îmbunătăţită până la jumătatea deceniului.
„În rândul directorilor executivi şi în sălile de consiliu, există multă nervozitate şi multă aşteptare în ceea ce priveşte modul în care se va desfăşura 2024”, a declarat Alexandre Marian, director general la AlixPartners din Paris.