Echipa de tranziție a președintelui american ales Donald Trump intenționează să elimine creditul fiscal de 7.500 de dolari pentru achizițiile de vehicule electrice din Statele Unite, potrivit unor surse citate de Reuters, dar producătorii auto și cei de baterii vor ca facilitatea să fie menținută.
Acest credit, destinat să stimuleze achiziția de vehicule ecologice, este un factor important în industria emergentă a mașinilor electrice, iar eliminarea sa ar putea afecta ritmul tranziției către vehiculele electrice din SUA.
Cu toate acestea, reprezentanții Tesla au declarat că susțin această măsură, deși CEO-ul Elon Musk a recunoscut că încetarea acestui credit ar putea dăuna vânzărilor de vehicule electrice, în special pentru alți producători din domeniu, cum ar fi General Motors.
Impact economic și reacții din industrie
Asociația Zero Emission Transportation Association (ZETA), care include producători majori precum Rivian, LG, Uber, Lucid și Panasonic, a avertizat că eliminarea creditelor fiscale ar putea afecta locurile de muncă în state-cheie precum Ohio, Kentucky și Michigan, unde investițiile în producția de vehicule electrice au contribuit la crearea multor locuri de muncă.
Directorul executiv al ZETA, Albert Gore, a subliniat că aceste credite sunt esențiale pentru ca SUA să poată concura cu succes împotriva Chinei în sectorul transportului ecologic.
Susținerea neașteptată a Tesla
Surse din echipa de tranziție a lui Trump au menționat că reprezentanții Tesla au susținut în fața comisiei de tranziție a administrației Trump încetarea subvenției, invocând avantajul competitiv pe care îl are Tesla în industria EV-urilor. Deși această poziție a surprins industria, Musk a afirmat că Tesla ar putea suporta impactul, însă ar fi ”devastator” pentru competitori.
Implicarea politică și viitorul reglementărilor
În timp ce administrația Biden a extins creditul fiscal pentru vehicule electrice în 2022, Trump a declarat recent că nu este de acord cu subvențiile și că va analiza eliminarea completă a creditului de 7.500 de dolari pentru achizițiile de EV-uri.
El a mai precizat că ar putea solicita Congresului anularea acestuia sau ar putea inversa reglementările emise de Departamentul Trezoreriei, pentru a reduce accesul producătorilor auto la acest credit.
Eliminarea creditului fiscal ar putea schimba considerabil piața auto din SUA, în special în contextul în care producătorii auto s-au bazat pe aceste stimulente pentru a respecta reglementările stricte de emisii implementate de administrația Biden, care vizează o reducere de 50% a emisiilor până în 2032.