Uniunea Europeană ar dori ca India să elimine tarifele la autoturismele importate, iar Guvernul condus de premierul Narendra Modi este dispus la concesii pentru a finaliza discuțiile cu privire la un acord comercial, au declarat pentru Reuters mai multe surse din apropierea acestui dosar.
Eliminarea tarifelor ar fi o victorie pentru constructorii europeni de automobile, precum Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, care vor beneficia de un acces mai mare în India. În plus, ar putea fi o victorie și pentru producătorul de automobile electrice Tesla, care în acest an a început să vândă în India automobile produse la uzina sa din apropiere de Berlin.
India este deschisă la ideea de a reduce tarifele de la peste 100%, până la 10%, au declarat două surse din industria auto și un oficial guvernamental. Aceasta în pofida faptului că industria auto locală face lobby pentru ca India să păstreze tarife de cel puțin 30% și, de asemenea, să nu modifice tarifele la importurile de automobile electrice timp de patru ani, în ideea de a-i proteja pe producătorii locali.
Solicitările UE au venit la câteva săptămâni după ce Administrația Donald Trump a cerut și ea o eliminare similară a tarifelor la importurile de autoturisme americane, inclusiv la automobile electrice, în cadrul discuțiilor comerciale bilaterale cu India, ceea ce pune presiune asupra constructorilor locali.
‘UE a revenit și a cerut un acord mai bun iar India vrea să facă o ofertă mai bună’, a precizat o sursă din industria auto.
Ministerul Comerțului din India a transmis cererile UE și poziția Indiei către oficialii din cadrul Ministerului Industriei Grele și reprezentanților din industria auto, la o reuniune care a avut loc săptămâna trecută, au dezvăluit sursele.
Comisia Europeană a refuzat să facă comentarii dar a transmis o concluzie de la ultima rundă de discuții cu India, care a avut loc în luna martie. ‘Pentru multe domenii cheie, UE și India au avut abordări și obiective diferite…Asta se traduce, în unele cazuri, în ambiții diferite’, a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei, Olof Gill.
Cu patru milioane de unități vândute anual, piața auto din India este una dintre cele mai protejate din lume și constructorii locali susțin că o reducere drastică a tarifelor la import ar afecta investițiile în capacitățile locale de producție pentru că importurile ar deveni mai ieftine. Companii precum Tata Motors și Mahindra & Mahindra au făcut lobby în special împotriva reducerii tarifelor la importurile de automobile electrice, susținând că asta ar afecta un sector în care ele au investit puternic și în care intenționează să continue să investească.
La fel ca și propunerea către SUA, industria auto din India a propus o reducere imediată a tarifelor la un număr limitat de automobile cu motoare pe benzină, până la 70%, de la peste 100%, și ulterior reduceri în mai multe faze până la 30%. În schimb, în cazul automobilelor electrice, constructorii auto din India vor să nu fie reduse tarifele până în 2029, urmate de o reducere treptată până la 30%.
Chiar dacă nu este clar dacă India a transmis deja către UE propunerea sa de reducere a tarifelor până la 10%, analiștii se așteaptă ca ambele părți să fie mai flexibile în negocierile lor dată fiind amenințarea unui război comercial global și riscul de recesiune provocat de majorările semnificative de tarife anunțate de Donald Trump.
India și UE negociază de mai mulți ani un acord comercial și în luna februarie au căzut de acord să ajungă la un acord până la finele acestui an, în încercarea de a atenua impactul tarifelor.