Temerile Nissan Motor privind transferurile de tehnologie au complicat planurile partenerului său Renault SA de a vinde o participaţie mare la divizia sa care va regrupa operaţiunile din domeniul motoarelor pe combustie către grupul chinez Geely, au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
La începutul lunii mai, Renault a anunţat în mod oficial că ia în considerare opţiunea creării a două entităţi separate, una dedicată dezvoltării, producţiei şi vânzării de vehicule electrice, cu sediul în Franţa, şi cealaltă dedicată dezvoltării şi producţiei de motoare şi cutii de viteze termice şi hibride de nouă generaţie E-TECH, care va include operaţiunile din România, Spania, Portugalia, Turcia şi America Latină.
Renault vrea ca Nissan să fie acţionar la divizia sa de automobile electrice, la care grupul francez vrea să păstreze un pachet de cel puţin 51%. Pentru divizia care va regrupa operaţiunile din domeniul motoarelor pe combustie, Renault are în vedere crearea unei noi entităţi cu Aurobay, un joint venture între Volvo Car AB şi grupul chinez Zhejiang Geely Holding Group, precum şi cu alţi investitori.
Directorul general de la Renault, Luca de Meo, urmează să aibă o reuniune cu analiştii şi investitorii în data de 8 noiembrie, ocazie cu care este aşteptat să ofere noi informaţii cu privire la strategia grupului, inclusiv detalii cu privire la planul de a crea o divizie specializată pe producţia de vehicule electrice, denumită intern cu numele de cod „Ampere”, separată de divizia care va regrupa operaţiunile din domeniul motoarelor pe combustie, denumită intern sub numele de cod „Horse”.
Marţi, investitorii vor analiza detaliile situaţiei actuale a negocierilor.
Îngrijorările Nissan vizează schimbul de noi tehnologii, inclusiv cele referitoare la bateriile solide pentru vehiculele electrice care sunt dezvoltate în prezent, a dezvăluit a doua sursă citată de Reuters.
Temerile Nissan privind drepturile de proprietate intelectuală în domeniul tehnologiei, care includ şi orice potenţială investiţie în Ampere, sugerează că Renault va trebui să negocieze şi potenţial să stabilească acorduri în paralel.
Nissan vrea să se asigure că tehnologia sa cheie în domeniul motoarelor pe combustie şi hibride este protejată în cazul oricărui acord dintre Renault şi Geely, susţin sursele.
În plus, problema potenţialului transfer de tehnologie către o companie chineză trebuie să fie tratat cu prudenţă, adaugă sursele.
Reprezentanţii Renault, Geely şi Nissan nu au dorit să comenteze informaţiile.
Sursele indică un progres al negocierilor dintre Renault şi Geely, fără a furniza detalii.
Geely, care deţine Volvo Cars şi o participaţie de 9,7% în Daimler AG, ar putea prelua o participaţie majoritară la divizia Renault care va regrupa operaţiunile din domeniul motoarelor pe combustie, au declarat anterior sursele.
Negocieri între Renault şi Nissan au avut loc săptămâna trecută la Paris, iar şefii celor două companii, Luca de Meo şi Makoto Uchida, negociază în fiecare weekend.
Temerile Nissan privind drepturile de proprietate intelectuală în domeniul tehnologiei sunt de asemenea unul dintre motivele pentru care încă nu s-a ajuns la un acord preliminar privind investiţia în Ampere. Îngrijorările Nissan vizează schimbul de noi tehnologii, inclusiv cele referitoare la bateriile solide pentru vehiculele electrice care sunt dezvoltate în prezent, susţin sursele, iar discuţiile au inclus necesitatea de a asigura faptul că orice transfer de tehnologie către Ampere rămâne în aria diviziei de vehicule electrice.
Uchida a declarat că Nissan are ca obiectiv un „parteneriat restructurat şi egal”, care va spori competitivitatea ambelor companii în tranziţia spre vehiculele electrice.
Renault şi Nissan au un parteneriat din anul 1999, în care Renault deţine 43% dintre acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% dintre acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault – Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile. Renault ar dori ca Nissan să investească în viitoarea sa divizie de vehicule electrice, în timp ce Nissan vrea ca Renault să îşi reducă participaţia pe care o deţine la constructorul nipon, de la 43% până la 15%.
În ianuarie, alianţa Renault – Nissan – Mitsubishi anunţase că intenţionează să investească împreună 26 miliarde de dolari, dar nivelul este la jumătate faţă de cel anunţat de rivalul Volkswagen.
Uchida a explicat că un acord cu Renault care ar optimiza investiţia comună este important deoarece nivelul investiţiilor alianţei încă este mai redus decât cel planificat anterior.
De asemenea, Uchida a declarat că Nissan vrea să vadă „un tratament echitabil” în orice nou parteneriat încheiat de Renault cu Geely, şi a apreciat că tranziţia spre vehiculele electrice are loc într-un ritm diferit în China, Statele Unite şi Europa.