Curtea Supremă a Statelor Unite a respins luni încercarea Volkswagen de a evita procesele intentate de autorităţi din trei state americane care solicită despăgubiri ca urmare a scandalului de manipulare a testelor de emisii diesel în care a fost implicat producătorul german de automobile, transmite Reuters.
Judecătorii au refuzat să audieze apelurile VW şi ale furnizorului german de maşini Robert Bosch cu privire la o hotărâre a unei instanţe inferioare care permite comitatului Hillsborough din Florida şi comitatului Salt Lake din Utah să caute să tragă companiile la răspundere în temeiul legilor şi reglementărilor locale care interzic modificarea controlului emisiilor vehiculelor.
Instanţa a respins, de asemenea, apelul VW la o hotărâre similară într-un caz introdus de statul Ohio.
Un purtător de cuvânt al VW a remarcat că decizia instanţei de a nu audia contestaţiile nu a fost o ”stabilire a fondului” argumentelor juridice ale companiei.
”Suntem încrezători în puterea apărărilor noastre factuale şi juridice, inclusiv că actualizările software au redus emisiile şi vom contesta cu fermitate acuzaţiile, pe măsură ce aceste cazuri se vor desfăşura”, a spus purtătorul de cuvânt.
Filiala Volkswagen Volkswagen Group of America a susţinut că, în temeiul Legii privind aerul curat, legea emblematică a mediului din SUA, numai guvernul federal poate depune astfel de pretenţii.
VW a menţionat că a ajuns deja la un acord de peste 20 de miliarde de dolari cu Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA.
Procesele au acuzat VW că a înşelat EPA şi, prin aceasta, a încălcat şi legile locale.
Administraţia preşedintelui Joe Biden, solicitată de instanţă să pună în discuţie disputa, a îndemnat judecătorii să nu audieze chestiunea, spunând că Legea privind aerul curat permite aplicarea legilor statului.
Într-un caz, Volkswagen a încercat să anuleze o hotărâre din 2020 a Curţii de Apel pentru al 9-a Circuit din SUA, din San Francisco. Instanţa a decis că Legea privind aerul curat nu a prevenit eforturile locale de a impune despăgubiri pentru vehiculele pe care VW le-a manipulat după ce au fost vânduteCurtea a fost totuşi de acord cu VW că nu ar putea fi trasă la răspundere în temeiul legilor locale anti-falsificare pentru acţiunile pe care le-a întreprins înainte de vânzare.
Volkswagen a încercat, de asemenea, să anuleze o hotărâre din iunie a Curţii Supreme din Ohio, care a ajuns la o concluzie similară. VW a spus că s-ar putea confrunta cu pagube uriaşe în aceste cazuri şi, eventual, în altele.
Daimler şi Fiat Chrysler, parte a grupului Stellantis, se confruntă cu revendicări similare. Volkswagen a anunţat în septembrie că a fost de acord să plătească 1,5 milioane de dolari pentru a soluţiona pretenţii similare în New Hampshire şi Montana.
În 2015, Volkswagen a dezvăluit că a folosit un software sofisticat pentru a evita cerinţele privind emisiile de oxid de azot în aproape 11 milioane de vehicule din întreaga lume. De asemenea, grupul a indus în eroare EPA, care a început să pună întrebări în 2014.
Pe lângă echiparea vehiculelor cu ”softuri ilegale înainte de a fi vândute, VW a instalat şi actualizări de software după vânzare. La acea vreme, VW nu a dezvăluit adevăratul rol al actualizărilor, care aveau ca scop perfecţionarea software-ului utilizat pentru controlul emisiilor.