Sectorul auto, afectat de închideri de fabrici și de reduceri de locuri de muncă, inclusiv de pierderea a 54 000 de locuri de muncă în rândul furnizorilor auto anul trecut, trebuie, de asemenea, să facă față amenințărilor economice, cum ar fi tarifele comerciale americane și dependența de China pentru minerale și baterii esențiale.
„Dialogul strategic” al executivului UE va contribui la elaborarea unui plan pentru industria auto în cursul acestui an. Acesta a propus deja discuții privind tehnologiile-cheie, energia și costurile de producție, comerțul, stimularea cererii și reglementarea.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care reprezintă 16 producători de automobile și camioane, a declarat săptămâna aceasta că prioritatea sa imediată este ca UE să elimine potențialele amenzi pentru producătorii de automobile care nu îndeplinesc obiectivele privind emisiile de CO2 ale parcurilor auto în acest an.
Șeful Renault, Luca de Meo, a declarat că aceste amenzi ar putea ajunge la 15 miliarde de euro pentru producătorii europeni, vehiculele electrice (EV) trebuind să depășească o cotă de piață de 20% pentru a evita amenzile. Dar, cota de piață a vehiculelor electrice în Europa a scăzut la 13,6% anul trecut, deoarece vânzările au scăzut brusc în Franța și Germania.
Constructorii europeni de automobile ar putea alege să îndeplinească obiectivele în materie de electricitate prin reducerea producției de automobile pe benzină sau diesel sau prin cumpărarea de credite de la Tesla sau de la concurenții chinezi.
„Practic, producătorii de automobile ar cumpăra credite verzi de la țara care poluează cel mai mult din lume și ar finanța producătorii chinezi de vehicule electrice cărora UE tocmai le-a impus taxe vamale”, a declarat Gianluca Di Loreto, partener la firma de consultanță Bain & Company.
Liderii centrelor de producție auto din Germania, Italia și Republica Cehă au îndemnat, de asemenea, Bruxelles-ul să renunțe la sancțiuni sau să le calculeze pe o perioadă mai lungă. Comisia a făcut aluzie la o anumită flexibilitate, dar până acum a rămas fermă.
Grupul de reflecție pro-mediu T&E susține că acest lucru este pe bună dreptate. Acesta afirmă că industria a avut timp din 2017 să se pregătească, multe modele noi mai ieftine ajungând acum pe piață, că obiectivele pentru 2025 sunt realizabile și că este puțin probabil ca producătorii de automobile să se confrunte cu penalități, cu unele achiziții de credite, dar și cu creșterea vânzărilor de vehicule electrice și hibride. În cel mai rău caz, se spune, amenzile ar fi sub 1 miliard de euro pentru sector.
„Dacă amânați acest lucru cu un an sau cu doi ani, nu veți fi într-o poziție mai bună. Amânați ceva care este esențial pentru succesul dumneavoastră viitor”, a declarat directorul executiv al T&E, William Todts, care va participa, de asemenea, la dialog.
Todts susține că, în loc să dezbată amenzile timp de luni de zile, dialogul ar trebui să se concentreze asupra politicilor pe termen mai lung pentru a ajuta industria auto europeană să aibă succes.
Acestea ar putea include îmbunătățirea infrastructurii de încărcare și stimulente pentru consumatori în vederea achiziționării de vehicule electrice de producție internă, în conformitate cu creditele fiscale introduse prin Legea privind reducerea inflației din Statele Unite. Acest lucru s-ar putea aplica în special flotelor corporative, care reprezintă 50-60% din achizițiile de vehicule noi.
Furnizorii de automobile au declarat într-un apel înainte de dialogul UE că blocul ar trebui să stabilească obiective clare pentru conținutul regional, urmând modelul nord-american, pentru a proteja cele 13 milioane de persoane angajate în acest sector.
Apoi, există problema modului de a face față potențialelor tarife vamale americane, anunțate de președintele Donald Trump.
Directorul general al BMW, Oliver Zipse, a declarat că va propune UE să reducă taxa standard de import pentru vehiculele americane de la 10 % la 2,5 %, egalând astfel rata americană aplicată în prezent importurilor de mașini din UE.