Constructorii germani de automobile ar putea oferi vouchere pentru modernizarea vehiculelor echipate cu motoare diesel proprietarilor de autovehicule afectaţi de interdicţiile de circulaţie, potrivit unui articol publicat vineri în cotidianul Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), preluat de Reuters.
Începând cu data de 31 mai, Hamburg a devenit primul oraş din Europa care a interzis parţial circulaţia automobilelor diesel, pentru a reduce poluarea.
Fără a cita sursa informaţiilor sale, Frankfurter Allgemeine Zeitung susţine că producătorii auto germani Audi, Volkswagen, BMW şi Mercedes-Benz vor oferi proprietarilor de automobile afectaţi de interdicţiile de circulaţie vouchere pentru achiziţionarea de componente auto produse de firme precum Baumot sau HJS. Publicaţia subliniază că această schemă de vouchere se va aplica doar unora din vehiculele diesel, respectiv celor care respectă normele Euro 5, şi va acoperi 80% din costul modernizării sau o sumă de maxim 3.000 de euro per vehicul. În cazul modelelor mai vechi, care îndeplinesc normele Euro 4, proprietarilor li se vor oferi stimulente pentru a-şi schimba vehiculele pentru unele noi.
Aceste vouchere ar reprezenta o soluţie de compromis între solicitările unor politicieni germani care vor ca BMW, Daimler şi Volkswagen să acopere costurile modernizărilor necesare pentru a face mai curate automobilele diesel mai vechi şi punctul de vedere al producătorilor care susţin că astfel de reconfigurări hardware ar fi mult prea scumpe.
Articolul din FAZ vine înaintea unui summit diesel care ar urma să aibă loc vineri la sediul Cancelariei Germaniei, eveniment la care Guvernul de la Berlin va încerca să ajungă la un acord cu privire la soluţionarea problemei poluării automobilelor diesel, fără a recurge la noi interdicţii de circulaţie. Însă, orice soluţie ar urma să coste mai multe miliarde de euro iar ministrul german al Transporturilor, Andreas Scheuer, declara recent că planul nu va necesita fonduri de la contribuabili sau de la proprietarii de automobile, ceea ce înseamnă că povara ar urma să fie suportată de producătorii de automobile.
Sursele citate de Reuters au dezvăluit că grupul Volkswagen AG este pregătit să accepte un compromis în problema reconfigurării sistemului hardware la vehiculele echipate cu motoare diesel şi să ofere subvenţii suplimentare şoferilor pentru a schimba maşinile mai vechi cu altele mai noi.
În luna februarie, un tribunal a decis că oraşele din Germania pot interzice circulaţia celor mai poluante automobile diesel pe străzile lor. Teama că aceste interdicţii vor fi puse în aplicare a dus la scăderea semnificativă a vânzărilor de autoturisme diesel pe cea mai mare piaţă auto din Europa.
Industria auto germană, unde lucrează aproximativ 800.000 de angajaţi, este afectată de reacţia negativă faţă de automobilele echipate cu motoare diesel după ce, în luna septembrie 2015, Volkswagen a recunoscut că a utilizat un software pentru a eluda standardele de emisii poluante. Acest scandal s-a extins la nivelul întregii industrii şi a stimulat în alte ţări investiţiile în vehiculele electrice.