Marii producători auto din Germania, BMW, Mercedes-Benz şi Volkswagen, poartă discuţii cu administraţia americană în vederea unui posibil acord privind tarifele la import, potrivit unor trei surse apropiate negocierilor, citate de Reuters.
Companiile încearcă să îşi valorifice investiţiile şi exporturile din SUA pentru a atenua impactul eventualelor măsuri protecţioniste.
Sursele afirmă că discuţiile cu Departamentul Comerţului din SUA ar putea duce la un acord încă din luna iunie, însă totul depinde de angajamentele privind investiţii semnificative din partea producătorilor germani, care ar putea convinge administraţia Trump să reducă presiunea tarifară.
Mercedes-Benz a anunţat că va adăuga modelul SUV GLC, cel mai bine vândut din portofoliul său, la linia de producţie din Alabama începând cu 2027. BMW ia în calcul extinderea producţiei la uzina din Spartanburg, Carolina de Sud, iar Audi, parte a grupului Volkswagen, intenţionează să producă unele modele în SUA, deşi planurile sunt anterioare administraţiei Trump.
BMW, care este cel mai mare exportator auto din SUA după volum, a cerut Uniunii Europene să reducă tariful la importurile de maşini americane de la 10% la 2,5%. Mercedes-Benz, la rândul său, exportă masiv din fabrica sa din Alabama, în special SUV-uri.
Credite de export în schimbul scutirii de tarife
Conform unei surse, una dintre variantele discutate este ca producătorii germani să primească ”credite” pentru maşinile exportate din SUA, care ar putea fi deduse din eventualele tarife impuse la importurile de maşini europene.
Ziarul german Handelsblatt a relatat primul despre aceste discuţii. Reprezentanţii BMW, Mercedes-Benz şi Volkswagen au refuzat să comenteze pe marginea negocierilor. Anterior, toate cele trei companii au confirmat că sunt în dialog cu guvernul SUA privind politica tarifară.
În prezent, SUA reprezintă a cincea cea mai mare sursă de importuri auto pentru UE, după China, Japonia, Marea Britanie şi Turcia, conform datelor Comisiei Europene.
Comisia Europeană, care gestionează politica comercială a blocului comunitar, intensifică eforturile pentru a obţine o înţelegere cu Washingtonul, care să elimine sau cel puţin să prevină majorarea tarifelor pentru bunurile europene. Bruxelles-ul a cerut celor mai mari companii europene să furnizeze detalii despre planurile lor de investiţii în SUA, pentru a le putea folosi ca monedă de negociere.
Totodată, Comisia se pregăteşte pentru eventualitatea unui eşec al negocierilor. O listă recent publicată cu posibile măsuri de retorsiune include autovehiculele şi componentele auto printre produsele de valoare ridicată vizate de eventuale contramăsuri.
Anunţul privind discuţiile a avut un impact pozitiv pe bursă: acţiunile BMW au crescut cu 3,3%, cele ale Mercedes-Benz cu 2,6%, iar titlurile Volkswagen au urcat temporar cu 2,2%, revenind apoi la valoarea anterioară.
Strategia tarifară a fostului preşedinte Donald Trump adaugă presiuni suplimentare asupra industriei auto germane, deja afectate de cererea slabă din Europa şi concurenţa acerbă din partea producătorilor globali, în special din China.