Politicienii din SUA sunt îngrijorați că vehiculele chinezești ar putea fi folosite pentru a desfășura atacuri cibernetice avansate. Mai mulți membri ai congresului pun presiune pe Mexic pentru a face ceva în această privință.
Un grup format din 21 de membri ai Congresului american a cerut noului președinte ales al Mexicului, Claudia Sheinbaum, care a fost învestită marți ca primul președinte femeie al țării, să ia măsuri împotriva riscurilor reprezentate de vehiculele conectate produse de companii legate de Partidul Comunist Chinez.
Recent, SUA au propus interzicerea vehiculelor care conțin software și hardware chinezesc de a fi vândute pe teritoriul american, invocând preocupări legate de securitatea națională. Într-o scrisoare adresată Claudiei Sheinbaum, o coaliție de legislatori americani, condusă de reprezentanta Elissa Slotkin și senatorul Sherrod Brown, a avertizat că producătorii chinezi de automobile își stabilesc facilități de producție în Mexic pentru a evita tarifele vamale. Aceștia au cerut Mexicului să recunoască riscurile de securitate prezentate de aceste vehicule și să ia măsuri imediate.
„Vehiculele de astăzi – inclusiv cele fabricate de companii chineze – sunt echipate cu senzori sofisticați, computere puternice și capacități de rețea care permit acestor vehicule conectate să adune, să stocheze și să transmită cantități mari de date despre ocupanții lor și mediul înconjurător,” se arată în scrisoare. „Credem că aceste companii chineze, care primesc subvenții uriașe de la stat, încearcă acum să folosească Mexicul ca bază pentru a intra pe piața SUA.”
Scrisoarea îndeamnă noua administrație mexicană să ia trei măsuri decisive pentru a atenua amenințarea reprezentată de vehiculele chinezești. În primul rând, solicită formalizarea politicii administrației anterioare de a refuza stimulente economice federale companiilor legate de Partidul Comunist Chinez, inclusiv parteneriatele între firme mexicane și chineze.
În continuare, solicită Mexicului să stabilească un proces de revizuire a securității naționale pentru a „aborda riscurile prezentate de fabricarea sau vânzarea vehiculelor construite de firme chineze poporului mexican, securității naționale și securității regionale a națiunilor din America de Nord și din cadrul Organizației Statelor Americane.”
Congresul cere colaborare în domeniul securității până în 2025
Scrisoarea solicită, de asemenea, ca Mexicul să trimită o delegație pentru a se întâlni cu oficialii americani până la începutul anului 2025, pentru a colabora la abordarea riscurilor asociate cu vehiculele fabricate în China.
În plus, parlamentarii avertizează că vehiculele care utilizează tehnologii chinezești pot colecta date private despre indivizi și aduna informații valoroase pentru un „potențial adversar precum China” sau pot fi chiar folosite pentru a „lansa atacuri cibernetice asupra sistemelor critice de infrastructură.”
Scrisoarea subliniază preocupările legate de planurile producătorului chinez de automobile BYD de a deschide fabrici de asamblare în Mexic, despre care parlamentarii avertizează că ar putea fi o tactică de „a ocoli aceste tarife prin producție în Mexic.” Ei subliniază că oficialii americani sunt bine conștienți de această posibilă scăpare și avertizează că „acțiuni suplimentare din partea Statelor Unite” ar putea urma dacă China va folosi Mexicul pentru a evita tarifele.